Generationen im Konflikt nach dem Zweiten Weltkrieg. Analyse der Figuren in Uwe Timms Am Beispiel meines Bruders, Ulla Hahns Unscharfe Bilder und Hans-Ulrich Treichels Der Verlorene
Sjöholm, Ann-Sofi (2014)
Sjöholm, Ann-Sofi
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Andra världskriget har i hög grad präglat tyskarnas självuppfattning och identitet. Teman med anknytning till andra världskriget diskuteras och debatteras därför fortsättningsvis i Tyskland. Likväl finns det aspekter av detta tema som ofta har varit och ännu är problematiska att behandla. En sådan aspekt utgör exempelvis tyskarnas lidande under andra världskriget. De yngre generationerna för dessutom med sig nya perspektiv och utmaningar i debatterna, vilket i sin tur kan leda till oförståelse mellan generationerna.
I denna pro gradu-avhandling ligger tyngdpunkten på konflikter mellan olika generationer i Tyskland efter andra världskriget och hur de behandlas i den tyska litteraturen femtio år efter krigets slut. Som undersökningsmaterial används romanerna Am Beispiel meines Bruders (2003) av Uwe Timm, Unscharfe Bilder (2003) av Ulla Hahn och Unscharfe Bilder (1998) av Hans-Ulrich Treichel. Målet med undersökningen är att med hjälp av teoretiskt och historiskt underlag genomföra en analys av figurerna i primärverken. Till målet hör också att analysera vilken fas av den tyska minneskulturen primärverken kan tillskrivas. Som metod för analysen används close reading samt Assmanns generationsmodell.
Analysen visade att samtliga av de analyserade figurerna i primärverken kunde inordnas i Assmanns generationsmodell. Fem av generationerna i generationsmodellen kunde identifieras bland de analyserade figurerna. Primärverken kunde alla inordnas i den tyska minneskulturens femte fas. Gemensamt för alla primärverken var att de skildrar distans och oförståelse mellan generationerna som ett resultat av händelser i anknytning till andra världskriget. Den viktigaste slutsatsen var att alla primärverken visar att de yngre generationerna försöker närma sig de äldre generationerna. Detta närmande tolkades som en ny fas inom den tyska minneskulturens femte fas.
I denna pro gradu-avhandling ligger tyngdpunkten på konflikter mellan olika generationer i Tyskland efter andra världskriget och hur de behandlas i den tyska litteraturen femtio år efter krigets slut. Som undersökningsmaterial används romanerna Am Beispiel meines Bruders (2003) av Uwe Timm, Unscharfe Bilder (2003) av Ulla Hahn och Unscharfe Bilder (1998) av Hans-Ulrich Treichel. Målet med undersökningen är att med hjälp av teoretiskt och historiskt underlag genomföra en analys av figurerna i primärverken. Till målet hör också att analysera vilken fas av den tyska minneskulturen primärverken kan tillskrivas. Som metod för analysen används close reading samt Assmanns generationsmodell.
Analysen visade att samtliga av de analyserade figurerna i primärverken kunde inordnas i Assmanns generationsmodell. Fem av generationerna i generationsmodellen kunde identifieras bland de analyserade figurerna. Primärverken kunde alla inordnas i den tyska minneskulturens femte fas. Gemensamt för alla primärverken var att de skildrar distans och oförståelse mellan generationerna som ett resultat av händelser i anknytning till andra världskriget. Den viktigaste slutsatsen var att alla primärverken visar att de yngre generationerna försöker närma sig de äldre generationerna. Detta närmande tolkades som en ny fas inom den tyska minneskulturens femte fas.