Muotoilu museon yhteisökuvan muodostumisessa. Näkemyksiä luonnontieteellisen näyttelyn suunnittelusta.
Sjöblom, Juha (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, kuinka muotoilulla voidaan vaikuttaa kulttuurilaitoksesta muodostettaviin mielikuviin. Tarkastelun kohteena on Pohjanmaan museon luonnontieteellisen näyttelyn, Terranovan, suunnittelu. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä ovat Terranovan suunnitteluprojektin eri osapuolien näkemykset muotoilun roolista museon yhteisökuvan muodostumisessa.
Tutkimusaineistoni koostuu suunnitteluprojektin kolmen keskeisen osapuolen teemahaastatteluista. Nämä suunnitteluprojektin kolme keskeistä osapuolta ovat muotoilija, sisällön suunnittelija ja museon johtaja. Aineiston analysointimenetelmänä käytän kvalitatiivista sisällönanalyysia.
Kaikki Terranovan suunnitteluprojektin keskeiset osapuolet ovat sitä mieltä, että muotoilulla on suuri merkitys museon yhteisökuvaan vaikutettaessa. Muotoilun avulla voidaan vaikuttaa merkittävästi näyttelyn sisällön jäsentämiseen sekä elämyksien luomiseen. Haastateltavat kokevat muotoilun käyttämisen suurena mahdollisuutena museoille lisätä houkuttelevuuttaan. Terranovan muotoiluprosessissa esiintyi ristiriitoja, jotka johtuivat pääasiassa eri alojen ammattilaisten erilaisista tavoista kommunikoida. Omista painotuksistaan huolimatta eri osapuolet olivat samaa mieltä Terranovan suunnittelusta ja tavoitekuvasta.
Tutkimusaineistoni koostuu suunnitteluprojektin kolmen keskeisen osapuolen teemahaastatteluista. Nämä suunnitteluprojektin kolme keskeistä osapuolta ovat muotoilija, sisällön suunnittelija ja museon johtaja. Aineiston analysointimenetelmänä käytän kvalitatiivista sisällönanalyysia.
Kaikki Terranovan suunnitteluprojektin keskeiset osapuolet ovat sitä mieltä, että muotoilulla on suuri merkitys museon yhteisökuvaan vaikutettaessa. Muotoilun avulla voidaan vaikuttaa merkittävästi näyttelyn sisällön jäsentämiseen sekä elämyksien luomiseen. Haastateltavat kokevat muotoilun käyttämisen suurena mahdollisuutena museoille lisätä houkuttelevuuttaan. Terranovan muotoiluprosessissa esiintyi ristiriitoja, jotka johtuivat pääasiassa eri alojen ammattilaisten erilaisista tavoista kommunikoida. Omista painotuksistaan huolimatta eri osapuolet olivat samaa mieltä Terranovan suunnittelusta ja tavoitekuvasta.