Kuluttajan ostokäyttäytymisen analyysi tuotteena matkapuhelin - Kuluttajakäyttäytymistutkimus Suomessa, Iso-Britanniassa, Virossa, Liettuassa ja Venäjällä
Ahokangas, Marita (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on analysoida ja vertailla maittain kuluttajan ostopäätöskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä tuotteen ollessa matkapuhelin. Tutkielmassa tarkastellaan ensin kuluttajien taloudellista tilannetta, ostokäyttäytymisen erityispiirteitä sekä matkapuhelintoimialan tilannetta tutkimuksen kohdemaissa. Tutkielman teoriaosassa käsitellään kuluttajan ostopäätöskäyttäytymisen vaiheittaisuutta sekä sen erityispiirteitä ostettaessa matkapuhelinta. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat kuluttajan ulkoiset ja sisäiset tekijät. Kuluttajilla on myös arviointikriteerejä, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Tutkittuaan kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä markkinoija voi vaikuttaa päätöskäyttäytymiseen markkinoinnin kilpailukeinoin. Myös tuotemerkillä on vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Tutkielman teoriaosa perustuu kuluttajan ostopäätöskäyttäytymistä tarkasteleviin kotimaisiin ja ulkomaisiin teoksiin, sekä aikaisempiin tutkimuksiin aihepiiristä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena suomalaisille, englantilaisille, liettualaisille, virolaisille ja venäläisille kuluttajille, joista suurin osa on opiskelijoita. Kysely on vertaileva analyysi kuluttajien käyttäytymisestä sekä arvio tuotemerkeistä ja mainonnasta kohdemaissa. Empiirisen osuuden tavoitteena on analysoida maittain päätöskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ostettaessa matkapuhelinta. Tutkimustulosten mukaan eri maiden kuluttajat arvostavat eri valintakriteerejä matkapuhelinta ostaessaan. Kuluttajat, jotka omistavat matkapuhelimen, arvostavat erilaisia tekijöitä matkapuhelinta valitessaan, kuin kuluttajat, jotka eivät omista matkapuhelinta. Tuotemerkkien asemoitumisessa kuluttajien mielissä on eroavaisuuksia maittain, sekä sellaisten kuluttajien välillä, jotka omistavat kyseisen tuotemerkin ja muun merkin omistavien välillä. Suhtautuminen mainontaan vaihtelee maittain, eikä tulevaisuudessa aiottu matkapuhelinhankinta vaikuta mainonnan seuraamiseen.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena suomalaisille, englantilaisille, liettualaisille, virolaisille ja venäläisille kuluttajille, joista suurin osa on opiskelijoita. Kysely on vertaileva analyysi kuluttajien käyttäytymisestä sekä arvio tuotemerkeistä ja mainonnasta kohdemaissa. Empiirisen osuuden tavoitteena on analysoida maittain päätöskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ostettaessa matkapuhelinta. Tutkimustulosten mukaan eri maiden kuluttajat arvostavat eri valintakriteerejä matkapuhelinta ostaessaan. Kuluttajat, jotka omistavat matkapuhelimen, arvostavat erilaisia tekijöitä matkapuhelinta valitessaan, kuin kuluttajat, jotka eivät omista matkapuhelinta. Tuotemerkkien asemoitumisessa kuluttajien mielissä on eroavaisuuksia maittain, sekä sellaisten kuluttajien välillä, jotka omistavat kyseisen tuotemerkin ja muun merkin omistavien välillä. Suhtautuminen mainontaan vaihtelee maittain, eikä tulevaisuudessa aiottu matkapuhelinhankinta vaikuta mainonnan seuraamiseen.