Aktivoivaa opetusta tukeva verkko-oppimisympäristö kurssimuotoisille oppilaitoksille
Sjöberg, Marianne (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykyaikainen oppimiskäsitys näkee oppimisen tiedon aktiivisena tuottamisena. Vastuu oppimisesta siirretään opiskelijalle, ja opettaja toimii enemmän yhteistyökumppanina kuin vain tiedon yksipuolisena jakajana. Tässä yhteydessä puhutaan usein niin sanotusta aktivoivasta opetuksesta. Lisäksi nykyaikaisessa koulumaailmassa tieto- ja viestintätekniikan rooli vahvistuu entisestään. Käytettävissä olevan teknologian avulla pyritään tarjoamaan uusia ja kiinnostavia opetukseen ja oppimiseen liittyviä kokemuksia ja ympäristöjä. Tämän diplomityön tutkimustehtävä, ja näin ollen työn tavoite, on kehittää aktivoivaa opetusta tukeva verkko oppimisympäristö, joka suunnataan kurssimuotoisille oppilaitoksille. Tutkimustehtävä suoritetaan päätöksentekometodologisella tutkimusotteella, joka perustuu uuden konstruktion luomiseen deduktiivisesti analyyttisellä mallintamisella.
Verkko-oppimisympäristö kehitetään, eli uusi konstruktio luodaan, ohjelmistokehityksessä käytettävää vesiputousmallia mukaillen suorittamalla vesiputousmallin sisältämät määrittely-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet. Mallin sisältämät testausvaiheet rajataan työn ulkopuolelle, mikä on perusteltavissa valitulla tutkimusotteella, jossa empirialla ei ole keskeistä osaa. Verkkoympäristön kehitystyö pohjustetaan kirjallisuuskatsauksella, jossa perehdytään yleisiin verkko-oppimisympäristön kehityksessä huomioitaviin tekijöihin painottaen niitä tekijöitä, joilla verkko-oppimisympäristö voidaan suunnata tukemaan aktivoivaa opetusta.
Työn tulos on uusi konstruktio, kurssimuotoisille oppilaitoksille suunnattu, aktivoivaa opetusta tukeva verkko-oppimisympäristö, jolle annetaan nimeksi Cuulis-oppimisympäristö. Ominaisuuksiensa johdosta Cuulis-oppimisympäristöstä voi olla suurta käytännön hyötyä nykyaikaisille digitalisoituville oppilaitoksille. Cuulis-oppimisympäristö pilotoidaan Espoon Tapiolan lukiossa eri vuositasojen kemian kursseilla. Sekä pilotoinnin yhteydessä saatujen käyttökokemusten että muiden uusien ideoiden perusteella Cuulis oppimisympäristöä on tarkoitus myöhemmin kehittää. Suositeltavia jatkotutkimusaiheita ovat muun muassa Cuulis-oppimisympäristön systemaattiset ohjelmisto- ja käytettävyystestaukset.
Verkko-oppimisympäristö kehitetään, eli uusi konstruktio luodaan, ohjelmistokehityksessä käytettävää vesiputousmallia mukaillen suorittamalla vesiputousmallin sisältämät määrittely-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet. Mallin sisältämät testausvaiheet rajataan työn ulkopuolelle, mikä on perusteltavissa valitulla tutkimusotteella, jossa empirialla ei ole keskeistä osaa. Verkkoympäristön kehitystyö pohjustetaan kirjallisuuskatsauksella, jossa perehdytään yleisiin verkko-oppimisympäristön kehityksessä huomioitaviin tekijöihin painottaen niitä tekijöitä, joilla verkko-oppimisympäristö voidaan suunnata tukemaan aktivoivaa opetusta.
Työn tulos on uusi konstruktio, kurssimuotoisille oppilaitoksille suunnattu, aktivoivaa opetusta tukeva verkko-oppimisympäristö, jolle annetaan nimeksi Cuulis-oppimisympäristö. Ominaisuuksiensa johdosta Cuulis-oppimisympäristöstä voi olla suurta käytännön hyötyä nykyaikaisille digitalisoituville oppilaitoksille. Cuulis-oppimisympäristö pilotoidaan Espoon Tapiolan lukiossa eri vuositasojen kemian kursseilla. Sekä pilotoinnin yhteydessä saatujen käyttökokemusten että muiden uusien ideoiden perusteella Cuulis oppimisympäristöä on tarkoitus myöhemmin kehittää. Suositeltavia jatkotutkimusaiheita ovat muun muassa Cuulis-oppimisympäristön systemaattiset ohjelmisto- ja käytettävyystestaukset.