Epäsymmetrinen informaatio pankkitoiminnassa - Tarkastelussa sijoitusneuvontapalvelut
Sivula, Tuija (2012)
Sivula, Tuija
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Pankkien välinen kilpailu on viime vuosina lisääntynyt ja tämän seurauksena pankkien toiminta on muuttunut yhä myynnillisemmäksi. Pankkitoimihenkilöitä koulutetaan myymään paremmin ja hyvin usein asiakkaatkin ovat asiasta tietoisia. Sijoitusneuvotteluissa myynnillisyys korostuu entisestään. Sijoittamisen ja säästämisen tuotteita on lukuisia. Sijoitusneuvojien tehtävänä on myyntitavoitteista riippumatta löytää asiakkaalle hänen tarpeitaan parhaalla mahdollisella tavalla vastaava tuote. Aina sijoitusneuvojan ja asiakkaan ajatukset eivät välttämättä kohtaa.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, liittyykö sijoitusneuvotteluihin epäsymmetrisen informaation ongelmia. Lisäksi tarkastellaan, onko aikaisemmalla sijoituskokemuksella merkitystä asiakkaan sijoitusneuvottelusta saamaan hyötyyn.
Teoreettisena viitekehyksenä käytetään tunnetuimpia epäsymmetrisen informaation ongelmia. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmäksi on valittu strukturoitu haastattelu. Luotettavuutta pyrittiin lisäämään valitsemalla haastateltavat tarkoituksenmukaisesti tutkimusongelma huomioon ottaen.
Tämän tutkielman perusteella kokemattomien sijoittajien on vaikea ymmärtää sijoitusneuvotteluissa käytettyjä termejä ja esiteltyjen tuotteiden ominaisuuksia. Informaatio on siis epäsymmetristä. Tässä tutkielmassa tarkasteltujen neuvottelujen perusteella epäsymmetristä informaatiota ei käytetty hyväksi kummankaan osapuolen toimesta niin, että voitaisiin puhua ongelmasta.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, liittyykö sijoitusneuvotteluihin epäsymmetrisen informaation ongelmia. Lisäksi tarkastellaan, onko aikaisemmalla sijoituskokemuksella merkitystä asiakkaan sijoitusneuvottelusta saamaan hyötyyn.
Teoreettisena viitekehyksenä käytetään tunnetuimpia epäsymmetrisen informaation ongelmia. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmäksi on valittu strukturoitu haastattelu. Luotettavuutta pyrittiin lisäämään valitsemalla haastateltavat tarkoituksenmukaisesti tutkimusongelma huomioon ottaen.
Tämän tutkielman perusteella kokemattomien sijoittajien on vaikea ymmärtää sijoitusneuvotteluissa käytettyjä termejä ja esiteltyjen tuotteiden ominaisuuksia. Informaatio on siis epäsymmetristä. Tässä tutkielmassa tarkasteltujen neuvottelujen perusteella epäsymmetristä informaatiota ei käytetty hyväksi kummankaan osapuolen toimesta niin, että voitaisiin puhua ongelmasta.