Språkbadselevers skriftliga färdighet i svenska
Sirén, Anu-Mari (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida sekä vertailla kielikylpyoppilaiden sekä tavalliseen ruotsinkieliseen kouluopetukseen kuuluvien oppilaiden kirjoitelmia. Tutkimusmateriaalini koostuu kahden äidinkieleltään suomenkielisen kielikylpyluokan sekä kahden ruotsinkielisen vertailuryhmän kirjoitelmista 5. vuosikurssilla. Aineistoni koostuu yhteensä 77 kirjoitelmasta. Tutkimuksessani olen tarkastellut oppilaiden kirjoitelmia sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti keskittyen kirjoitelmien analysointiin teksti- ja virketasolla.
Aineiden tarkastelu tekstitasolla osoittaa sekä yhtäläisyyksiä että eroja kielikylpyoppilaiden sekä vertailuryhmäläisten kirjoitelmissa. Lähes kaikki materiaalini kirjoitelmat ovat tyypiltään kertomuksia, joille ominaista on tapahtumien suora kronologinen kulku. Kappalejako aiheuttaa vielä oppilaille vaikeuksia, joskin vertailuryhmäläiset ovat onnistuneet siinä hieman kielikylpyoppilaita paremmin. Kielikylpyoppilaiden kirjoitelmat sisältävät useita repliikkejä, kun taas ruotsinkieliset vertailuryhmät kirjoittavat kertovammalla tyylillä.
Kirjoitelmien analysointi virketasolla osoittaa, että väitelauseet dominoivat sekä kielikylpyoppilaiden että vertailuryhmäläisten aineissa. Ruotsinkielisten oppilaiden kirjoitelmat sisältävät kuitenkin enemmän väitelauseita kuin kielikylpyoppilaiden kirjoitelmat. Kielikylpyoppilaiden aineet sisältävät vastaavasti enemmän puheelle tavanomaisia virketyyppejä eli kysymyksiä, huudahduksia sekä käskyjä kuin vertailuryhmien kirjoitelmat. Materiaalini perusteella voisi jossain määrin päätellä, että puhe vielä vaikuttaa kielikylpyoppilaiden kirjallisiin tuotoksiin.
Aineiden tarkastelu tekstitasolla osoittaa sekä yhtäläisyyksiä että eroja kielikylpyoppilaiden sekä vertailuryhmäläisten kirjoitelmissa. Lähes kaikki materiaalini kirjoitelmat ovat tyypiltään kertomuksia, joille ominaista on tapahtumien suora kronologinen kulku. Kappalejako aiheuttaa vielä oppilaille vaikeuksia, joskin vertailuryhmäläiset ovat onnistuneet siinä hieman kielikylpyoppilaita paremmin. Kielikylpyoppilaiden kirjoitelmat sisältävät useita repliikkejä, kun taas ruotsinkieliset vertailuryhmät kirjoittavat kertovammalla tyylillä.
Kirjoitelmien analysointi virketasolla osoittaa, että väitelauseet dominoivat sekä kielikylpyoppilaiden että vertailuryhmäläisten aineissa. Ruotsinkielisten oppilaiden kirjoitelmat sisältävät kuitenkin enemmän väitelauseita kuin kielikylpyoppilaiden kirjoitelmat. Kielikylpyoppilaiden aineet sisältävät vastaavasti enemmän puheelle tavanomaisia virketyyppejä eli kysymyksiä, huudahduksia sekä käskyjä kuin vertailuryhmien kirjoitelmat. Materiaalini perusteella voisi jossain määrin päätellä, että puhe vielä vaikuttaa kielikylpyoppilaiden kirjallisiin tuotoksiin.