Yritysten yhteiskuntavastuu ja RC vastuu huomisesta -ohjelman diskurssit
Sipponen, Tapio (2008)
Sipponen, Tapio
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite on analysoida diskursseja sekä yhteiskuntavastuusta että kemian toimialan yritysten RC Vastuu Huomisesta -ohjelman toteuttamisessa.
Tutkimuksen yhteiskuntavastuussa empiirisenä aineistona ovat elinkeinoelämän viisi edustajaa. Yhteiskuntavastuussa jäsennän seuraavat diskurssit: merkitys, tarve, tiedottaminen, parhaat käytännöt, hyödyt, kuuleminen, sääntely, standardit ja innovaatiot. Toisena tutkimuksen empiirisenä aineistona ovat kemian toimialan viisi yritystä ja niiden RC Vastuu Huomisesta -ohjelman, josta analysoin yritysten www-sivut ja tein on line–kyselyn ympäristöjohtajille. RC-analyysissä yritysten ilmaisemiin näkökulmiin jäsennän seuraavat diskurssit: yritysten RC Vastuu Huomisesta -ohjelma, yhteiskuntavastuu, talousdiskurssit, henkilöstö, julkisuuskuva ja kilpailukyky. On line– kyselyssä ympäristöjohtajien näkökulmat jäsennän seuraaviin diskursseihin: yritysten RC Vastuu Huomisesta -ohjelma, merkitysdiskurssit, myönteiset vaikutukset, toiminnasta tiedottaminen ja yritysten parhaat käytännöt.
Tutkimus osoittaa, että vastuullinen toiminta on yrityksen nykypäivää ja erityisesti kemianteollisuudessa. Kestävä taloudellinen suorituskyky, vastuullinen käyttäytyminen yrityskansalaisena sekä ympäristö-, terveys- ja turvallisuustyön jatkuva parantaminen ovat tätä toimintaa käytännössä. Yritykset toteuttavat vastuullisuutta hyvin erilaisin tavoin. Yhteistä on kuitenkin se, että toimintavoissa heijastuvat yhteiskunnan, asiakkaiden, henkilöstön sekä lähiyhteisön tarpeet ja odotukset. Toiminnan jatkuva parantaminen on ohjelman keskeisin ominaisuus. Tätä varten yrityksissä arvioidaan jatkuvasti toimintaa, asetetaan tavoitteita, kehitetään toimenpiteitä, mitataan tuloksia ja arvioidaan tavoitteiden toteutumista. Lisäksi tutkimus tuottaa uutta tietoa myös yhteiskuntavastuun kielenkäyttöön sisältyvästä arvojen ulottuvuudesta.
Tutkimuksen yhteiskuntavastuussa empiirisenä aineistona ovat elinkeinoelämän viisi edustajaa. Yhteiskuntavastuussa jäsennän seuraavat diskurssit: merkitys, tarve, tiedottaminen, parhaat käytännöt, hyödyt, kuuleminen, sääntely, standardit ja innovaatiot. Toisena tutkimuksen empiirisenä aineistona ovat kemian toimialan viisi yritystä ja niiden RC Vastuu Huomisesta -ohjelman, josta analysoin yritysten www-sivut ja tein on line–kyselyn ympäristöjohtajille. RC-analyysissä yritysten ilmaisemiin näkökulmiin jäsennän seuraavat diskurssit: yritysten RC Vastuu Huomisesta -ohjelma, yhteiskuntavastuu, talousdiskurssit, henkilöstö, julkisuuskuva ja kilpailukyky. On line– kyselyssä ympäristöjohtajien näkökulmat jäsennän seuraaviin diskursseihin: yritysten RC Vastuu Huomisesta -ohjelma, merkitysdiskurssit, myönteiset vaikutukset, toiminnasta tiedottaminen ja yritysten parhaat käytännöt.
Tutkimus osoittaa, että vastuullinen toiminta on yrityksen nykypäivää ja erityisesti kemianteollisuudessa. Kestävä taloudellinen suorituskyky, vastuullinen käyttäytyminen yrityskansalaisena sekä ympäristö-, terveys- ja turvallisuustyön jatkuva parantaminen ovat tätä toimintaa käytännössä. Yritykset toteuttavat vastuullisuutta hyvin erilaisin tavoin. Yhteistä on kuitenkin se, että toimintavoissa heijastuvat yhteiskunnan, asiakkaiden, henkilöstön sekä lähiyhteisön tarpeet ja odotukset. Toiminnan jatkuva parantaminen on ohjelman keskeisin ominaisuus. Tätä varten yrityksissä arvioidaan jatkuvasti toimintaa, asetetaan tavoitteita, kehitetään toimenpiteitä, mitataan tuloksia ja arvioidaan tavoitteiden toteutumista. Lisäksi tutkimus tuottaa uutta tietoa myös yhteiskuntavastuun kielenkäyttöön sisältyvästä arvojen ulottuvuudesta.