Yritysoston jälkeisen integraatioprosessin tuotantotaloudellinen tehostaminen
Sipola, Marko (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata yritysostoprosessi sekä kaupan jälkeisen integraation toteuttaminen yhtenä sen merkittävänä osa-alueena. Lisäksi tavoitteena on tutkia yritysostoprosessin sekä integraation osa-alueita nimenomaan ostavan yrityksen kannalta tarkasteltuna.
Kirjallisuustutkimuksessa on selvitetty yritysostoprosessin vaiheita sekä kuvattu ennen kaikkea integraatioon vaikuttavia seikkoja ja osa-alueita. Lisäksi epäonnistuneiden ja onnistuneiden yritysostojen ominaispiirteitä on käsitelty aikaisempien tutkimusten valossa. Yritysoston jälkeinen integraatioprosessi on kuvattu varsinaista ostoprosessia huomattavasti tarkemmin käsitellen nimenomaan integraation toteutuksessa huomioitavia seikkoja.
Tutkimuksessa on esitelty kaksi hyvin erilaista yritysosto esimerkkiä. Näiden yritysostojen sekä niiden integraatioiden toteuttamisen pohjalta on tehty haastattelututkimus, jonka tulokset esitellään sekä case-kuvauksina että onnistumisen arviointeina numeerisessa muodossa. Lisäksi yritysostoprosessia on arvioitu kokonaisuutena tukeutuen haastateltujen henkilöiden aikaisempiin kokemuksiin yritysostoista sekä niiden jälkeisistä integraatioista. Saatuja tuloksia on verrattu kirjallisuustutkimuksessa esitettyihin väitteisiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta kirjallisuustutkimuksessa esitettyjen väitteiden ja teorioiden pitävän erittäin hyvin paikkansa joitakin yksityiskohtia lukuunottamatta.
Yritysoston onnistumisen kannalta merkittävin ja liikkeenjohdon kannalta haastavin vaihe yritysostoprosessissa on haltuunoton ja integraation toteuttaminen sekä niihin liittyvä integraation ennakkosuunnittelu. Yritysoston onnistumisen kannalta kriittisenä tekijänä voidaan myös pitää yritysjohdon resursseja sekä yrityskauppa osaamista.
Kirjallisuustutkimuksessa on selvitetty yritysostoprosessin vaiheita sekä kuvattu ennen kaikkea integraatioon vaikuttavia seikkoja ja osa-alueita. Lisäksi epäonnistuneiden ja onnistuneiden yritysostojen ominaispiirteitä on käsitelty aikaisempien tutkimusten valossa. Yritysoston jälkeinen integraatioprosessi on kuvattu varsinaista ostoprosessia huomattavasti tarkemmin käsitellen nimenomaan integraation toteutuksessa huomioitavia seikkoja.
Tutkimuksessa on esitelty kaksi hyvin erilaista yritysosto esimerkkiä. Näiden yritysostojen sekä niiden integraatioiden toteuttamisen pohjalta on tehty haastattelututkimus, jonka tulokset esitellään sekä case-kuvauksina että onnistumisen arviointeina numeerisessa muodossa. Lisäksi yritysostoprosessia on arvioitu kokonaisuutena tukeutuen haastateltujen henkilöiden aikaisempiin kokemuksiin yritysostoista sekä niiden jälkeisistä integraatioista. Saatuja tuloksia on verrattu kirjallisuustutkimuksessa esitettyihin väitteisiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta kirjallisuustutkimuksessa esitettyjen väitteiden ja teorioiden pitävän erittäin hyvin paikkansa joitakin yksityiskohtia lukuunottamatta.
Yritysoston onnistumisen kannalta merkittävin ja liikkeenjohdon kannalta haastavin vaihe yritysostoprosessissa on haltuunoton ja integraation toteuttaminen sekä niihin liittyvä integraation ennakkosuunnittelu. Yritysoston onnistumisen kannalta kriittisenä tekijänä voidaan myös pitää yritysjohdon resursseja sekä yrityskauppa osaamista.