Tuoteluokitusprosessin mallintaminen
Silvola, Pia (2009)
Silvola, Pia
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tapaustutkimus on toteutettu toiminta-analyyttisellä tutkimusotteella. Tutkimuksessa perehdyttiin kohdeyrityksen tuoteluokitusprosessien mallintamiseen. Tuoteluokitus-prosessi on osa laivaluokitusta. Laivaluokitus koskee koko meriteknisen laitteen luokitusta, jossa jokaisen komponentin tai tuotteen tulee olla saman laitoksen luokittama. Toimeksiantajana toimi kansainvälinen pörssiyhtiö Vaasassa.
Tutkimus rajattiin neljään yrityksessä käytettyyn luokituslaitokseen. Nämä ovat kaksi erityissopimuksin hoidettavaa luokituslaitosta Det Norske Veritas (DNV), Bureau Veritas (BV), sekä perinteisesti ulkopuolisen tarkastajan suorittamaan valvontaan perustuvin menettelyin hoidettavat luokituslaitokset, Germanischer Lloyd (GL) ja American Bureau of Shipping (ABS). Näiden laitosten luokitusprosessien kuvauksessa havaittiin, että yrityksellä on kolme erilaista toimintatapaa tuoteluokituksiin.
Tutkimusongelma kuului sisäisen toiminnan kehittämiseen, jossa selvitettiin prosessin nykytila. Prosessin mallintamisen avulla yritys halusi löytää kehittämiskohteita prosessin parantamiseen. Prosessin mallintaminen suoritettiin haastattelemalla ja kävelemällä prosessi läpi alusta loppuun. Prosessin analysoinnin yhteydessä löytyi muutama oleellinen kehityskohde. Näitä olivat suorituskyvyn mittaaminen ja luokitustodistusten saaminen yhteistyökumppaneilta. Nämä kohteet vaikuttavat selkeästi prosessin läpimenoaikaan ja asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus rajattiin neljään yrityksessä käytettyyn luokituslaitokseen. Nämä ovat kaksi erityissopimuksin hoidettavaa luokituslaitosta Det Norske Veritas (DNV), Bureau Veritas (BV), sekä perinteisesti ulkopuolisen tarkastajan suorittamaan valvontaan perustuvin menettelyin hoidettavat luokituslaitokset, Germanischer Lloyd (GL) ja American Bureau of Shipping (ABS). Näiden laitosten luokitusprosessien kuvauksessa havaittiin, että yrityksellä on kolme erilaista toimintatapaa tuoteluokituksiin.
Tutkimusongelma kuului sisäisen toiminnan kehittämiseen, jossa selvitettiin prosessin nykytila. Prosessin mallintamisen avulla yritys halusi löytää kehittämiskohteita prosessin parantamiseen. Prosessin mallintaminen suoritettiin haastattelemalla ja kävelemällä prosessi läpi alusta loppuun. Prosessin analysoinnin yhteydessä löytyi muutama oleellinen kehityskohde. Näitä olivat suorituskyvyn mittaaminen ja luokitustodistusten saaminen yhteistyökumppaneilta. Nämä kohteet vaikuttavat selkeästi prosessin läpimenoaikaan ja asiakastyytyväisyyteen.