Muutosprosessi ja johtaminen - Case Kemira
Siltakorpi, Juuso (2014)
Siltakorpi, Juuso
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Organisaatiomuutokset ovat tulleet välttämättömiksi organisaation selviytymiseksi, laajentumiseksi ja kehittymiseksi erittäin kilpailluissa ja nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Muutosten luonteet ovat muuttuneet radikaalisti 2000-luvulla useiden taustatekijöiden vaikutuksesta ja muutokset ovat nykyään hyvin nopeatempoisia. Aikaisemmasta muutosjohtamisen tutkimuksesta ilmenee, että noin 70 prosenttia organisaatiomuutoksista epäonnistuu. Näin suuren epäonnistumisprosentin takia on erittäin tärkeää tunnistaa organisaatiomuutoksen keskeiset osa-alueet, jolloin muutosta pystytään paremmin hallitsemaan ja johtamaan.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Kemiran organisaatiomuutosta. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat organisaatiomuutoksen
keskeisiä syitä ja taustatekijöitä? Mihin tekijöihin tulee kiinnittää erityistä huomiota muutosprosessin eri vaiheissa? Mitkä ovat merkittävimmät epäkohdat muutoksessa?
Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2014 aikana teemahaastatteluin Kemiran päätoimipaikalla Helsingissä. Tutkimusaineisto koostui yhteensä viidestä haastattelusta
ja kahdeksasta kirjallisesta muutosta koskevasta dokumentista. Vastaajat olivat osallisina Helsingin asiakaspalvelua koskettavassa organisaatiomuutoksessa. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisesti teoriasidonnaista sisällönanalyysiä käyttäen.
Muutoksen taustatekijöinä olivat organisaation kehityssuunnat, toimintaympäristön muutos ja tarve tehostaa sisäisesti toiminnan organisointia. Huomionarvoisia vaiheita ja tekijöitä olivat: 1) muutostarve ja visio, 2) muutossuunnitelma, 3) implementointi, 4)
valmennus, koulutus ja tuki, 5) motivaatio ja työilmapiiri, 6) johtaminen ja esimiestyö sekä 7) kommunikaatio. Havaitut epäkohdat muutoksessa liittyivät vision ymmärtämiseen, suunnitelmien perusteisiin ja aikatauluihin, osallistamiseen,
kommunikaatioon ja luottamuspulaan. Muutosprosessin eri vaiheissa oleviin haasteisiin voidaan vastata huolellisella muutosjohtamisella ja edesauttaa siten muutoksen onnistumista.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Kemiran organisaatiomuutosta. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat organisaatiomuutoksen
keskeisiä syitä ja taustatekijöitä? Mihin tekijöihin tulee kiinnittää erityistä huomiota muutosprosessin eri vaiheissa? Mitkä ovat merkittävimmät epäkohdat muutoksessa?
Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2014 aikana teemahaastatteluin Kemiran päätoimipaikalla Helsingissä. Tutkimusaineisto koostui yhteensä viidestä haastattelusta
ja kahdeksasta kirjallisesta muutosta koskevasta dokumentista. Vastaajat olivat osallisina Helsingin asiakaspalvelua koskettavassa organisaatiomuutoksessa. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisesti teoriasidonnaista sisällönanalyysiä käyttäen.
Muutoksen taustatekijöinä olivat organisaation kehityssuunnat, toimintaympäristön muutos ja tarve tehostaa sisäisesti toiminnan organisointia. Huomionarvoisia vaiheita ja tekijöitä olivat: 1) muutostarve ja visio, 2) muutossuunnitelma, 3) implementointi, 4)
valmennus, koulutus ja tuki, 5) motivaatio ja työilmapiiri, 6) johtaminen ja esimiestyö sekä 7) kommunikaatio. Havaitut epäkohdat muutoksessa liittyivät vision ymmärtämiseen, suunnitelmien perusteisiin ja aikatauluihin, osallistamiseen,
kommunikaatioon ja luottamuspulaan. Muutosprosessin eri vaiheissa oleviin haasteisiin voidaan vastata huolellisella muutosjohtamisella ja edesauttaa siten muutoksen onnistumista.