Hollywoodin hurjat vai kotimaan kovat? Kotimaisen High Concept -elokuvan markkinoinnin kehittäminen
Sillankorva-Vikki, Erja (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Kotimaisen elokuvan nousukausi ennen vuosituhannen vaihdetta oli merkittävää maamme audiovisuaaliselle kulttuurille. Mediassa on kuitenkin aavisteltu jo kotimaisen elokuvan laskusuhdannetta. Työn tarkoituksena on selvittää, miten kotimaisen High Concept -elokuvan markkinointia voitaisiin kehittää. Ensimmäisenä tavoitteena on tutkia, mikä on markkinoinnin rooli erityyppisten elokuvien kohdalla. Toisena tavoitteena on selvittää, miten elokuvia markkinoidaan. Kolmantena tavoitteena on kotimaisen elokuvamarkkinoinnin nykytilan kartoittaminen ja kehityskohteiden löytäminen. Apuna käytetään mm. SWOT -analyysiä, joka perustuu kotimaisille tuotantoyhtiöille suunnattuun kysely-tutkimukseen sekä Suomen elokuvasäätiön levityspäällikön, kahden levittäjän sekä yhden tuottajan haastatteluihin. Tutkimuksen ote on toiminta-analyyttinen ja se on luonteeltaan normatiivinen. Tutkimus keskittyy kotimaisen, kaupallisen nykyelokuvan markkinointiin. Se on rajattu koskemaan teatterilevityksessä olleita, pitkiä kotimaisia elokuvia. Kyselytutkimuksessa sovellettiin delfoi -tekniikkaa. Vastaajat täyttivät anonyymisti interaktiivisen kyselylomakkeen internetissä. Kysely lähetettiin 42 tuotantoyhtiöille, joista 15 vastasi. Vastausprosentiksi muodostui näin 35,7 %.
Tutkimuksessa selvisi, että ei-maksettu mediajulkisuus on tärkeää, kun markkinointiin käytettävät resurssit ovat vähäisiä. Tiedottamisen tärkeys nousi näin voimakkaasti esille. Paljon on tehtävissä mm. rahoituksen parantamisella, markkinointikanavien tehokkaammalla käytöllä ja markkinointiosaamisen tehostamisella. Kouluttaminen ja ammattitaitoisten henkilöiden käyttäminen on tärkeää. Yhteistyötä tuotantoyhtiöiden ja markkinointiportaiden välillä tulisi tehostaa. Nykypäivänä kotimainen elokuva ei hyödynnä tarpeeksi yhteistyökumppaneiden tarjoamia mahdollisuuksia. Kotimaisen elokuvan henkireikänä ovat tänä päivänä kotimaan markkinat, eikä suomalaisiin vetoavat aiheet vetoa sellaisinaan ulkomaisiin, joten ei-kansallisten aiheiden myötä saavutettavissa on myös kansainvälinen läpimurto.
Tutkimuksessa selvisi, että ei-maksettu mediajulkisuus on tärkeää, kun markkinointiin käytettävät resurssit ovat vähäisiä. Tiedottamisen tärkeys nousi näin voimakkaasti esille. Paljon on tehtävissä mm. rahoituksen parantamisella, markkinointikanavien tehokkaammalla käytöllä ja markkinointiosaamisen tehostamisella. Kouluttaminen ja ammattitaitoisten henkilöiden käyttäminen on tärkeää. Yhteistyötä tuotantoyhtiöiden ja markkinointiportaiden välillä tulisi tehostaa. Nykypäivänä kotimainen elokuva ei hyödynnä tarpeeksi yhteistyökumppaneiden tarjoamia mahdollisuuksia. Kotimaisen elokuvan henkireikänä ovat tänä päivänä kotimaan markkinat, eikä suomalaisiin vetoavat aiheet vetoa sellaisinaan ulkomaisiin, joten ei-kansallisten aiheiden myötä saavutettavissa on myös kansainvälinen läpimurto.