Tiedätteks ihmiset, kavereita on hyvin monenlaisia. Nuorten mielikirjoitusten tarkastelua systeemis-funktionaalisen kieliopin ja kriittisen diskurssianalyysin keinoin
Siljamäki, Päivi (2009)
Siljamäki, Päivi
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on nuorten mielipidekirjoituksiin piirtyvä maailmankuva ja niissä ilmenevä vaikutusvalta ympäröivään todellisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiseen asemaan kirjoittajat sijoittavat itsensä, onko heillä omasta mielestään valtaa vaikuttaa muihin ihmisiin tai ympäröivään maailmaan.
Tutkielman teoreettinen tausta on kriittinen diskurssianalyysi. Aineistoa tutkitaan systeemis-funktionaalisen kieliopin keinoin, jossa kielen katsotaan olevan monifunktioista ja voidaan jakaa edelleen kolmeen metafunktioon. Metafunktiot ovat interpersoonainen, ideationaalinen ja tekstuaalinen metafunktio. Työssä keskitytään ideationaaliseen metafunktioon, joka kielenulkoisesta maailmasta kertovana metafunktiona on luonnollinen valinta tutkittaessa teksteihin piirtyvää maailmankuvaa. Tutkittu metafunktio jakautuu edelleen kuuteen prosessiluokkaan: mentaalisiin, materiaalisiin, relationaalisiin, käyttäytymisen, eksistentitaalisiiin ja verbaalisiin prosesseihin.
Aineistona on nuorten mielipidekirjoituksia nuorten lehdestä, vuosilta 1987 ja 2005. Tutkielmassa vertaillaan eri vuosikymmenillä kirjoittettuihin teksteihin piirtyvää maailmankuvaa toisiinsa, ja eri sukupolven nuorten käsitystä omista vaikutusmahdollisuuksistaan ympäröivään maailmaan. Aineistosta löytyi kaikkia kuutta prosessia. Verratessa eri vuosikymmenien teksteihin piirtyvää kuvaa ulkopuolisesta maailmasta, 1980-luvun kirjoituksissa kirjoittajat pyrkivät usein vaikuttamaan tekstin lukijoiden käyttäytymiseen ja ajatuksiin antamalla suoria ohjeita ja puhuttelemalla suoraan lukijoita. 2000-luvun teksteissä kirjoittajat keskittyivät kuvailemaan yksilön omia kokemuksia itsestään ja pohtimaan yksilön paikkaa maailmassa. 2000-luvun tekstien kirjoittajat eivät kyenneet käyttämään valtaa tekstin ulkoisessa maailmassa.
Tutkielman teoreettinen tausta on kriittinen diskurssianalyysi. Aineistoa tutkitaan systeemis-funktionaalisen kieliopin keinoin, jossa kielen katsotaan olevan monifunktioista ja voidaan jakaa edelleen kolmeen metafunktioon. Metafunktiot ovat interpersoonainen, ideationaalinen ja tekstuaalinen metafunktio. Työssä keskitytään ideationaaliseen metafunktioon, joka kielenulkoisesta maailmasta kertovana metafunktiona on luonnollinen valinta tutkittaessa teksteihin piirtyvää maailmankuvaa. Tutkittu metafunktio jakautuu edelleen kuuteen prosessiluokkaan: mentaalisiin, materiaalisiin, relationaalisiin, käyttäytymisen, eksistentitaalisiiin ja verbaalisiin prosesseihin.
Aineistona on nuorten mielipidekirjoituksia nuorten lehdestä, vuosilta 1987 ja 2005. Tutkielmassa vertaillaan eri vuosikymmenillä kirjoittettuihin teksteihin piirtyvää maailmankuvaa toisiinsa, ja eri sukupolven nuorten käsitystä omista vaikutusmahdollisuuksistaan ympäröivään maailmaan. Aineistosta löytyi kaikkia kuutta prosessia. Verratessa eri vuosikymmenien teksteihin piirtyvää kuvaa ulkopuolisesta maailmasta, 1980-luvun kirjoituksissa kirjoittajat pyrkivät usein vaikuttamaan tekstin lukijoiden käyttäytymiseen ja ajatuksiin antamalla suoria ohjeita ja puhuttelemalla suoraan lukijoita. 2000-luvun teksteissä kirjoittajat keskittyivät kuvailemaan yksilön omia kokemuksia itsestään ja pohtimaan yksilön paikkaa maailmassa. 2000-luvun tekstien kirjoittajat eivät kyenneet käyttämään valtaa tekstin ulkoisessa maailmassa.