Toimialamurroksen vaikutus asiakasarvonluontiin ja strategiseen markkinointiin venealalla. Case: Marino Oy Ab
Siitarinen, Jasu (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Lähes 60 vuotta vanha kotimainen veneenvalmistaja Marino on liiketoiminnassaan murrosvaiheessa. Kymmeniä vuosia keskisuuria veneitä valmistanut ja myynyt yritys on toimialamurroksen myötä siirtynyt vain pienien veneiden valmistukseen. Tutkimuksessa selvitetään suomalaisen venetoimialan muutoksia sekä toimialamurroksen syitä, joita peilataan Marinon kontekstiin.
Tutkimusongelmana on selvittää, mitä haasteita toimialan ja markkinoiden muutokset asettavat Marinolle ja muille veneen valmistajille Suomessa sekä tutkia miten ne vaikuttavat ja näkyvät Marinon strategioissa ja käytännöissä.
Tutkimuksessa pyritään tutkimaan Marinon uuden asiakaskunnan mielipiteitä Marinon tuoteperheestä sekä veneen hankintakriteereistä. Tutkimuksen tarkoituksena on teorian sekä empirian avulla etsitään tietoja markkinoista ja kuluttajista Marinon uuden ja tehokkaamman strategisen markkinoinnin taustalle.
Teorialuvuissa käsitellään venetoimialaa Suomessa sekä asiakasarvoon, arvonluontiin ja arvoulottuvuuksiin liittyviä kysymyksiä. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tutkimusote on deskriptiivis-analyyttinen. Tutkimuksessa on käytetty apuna havainnointia, sekundääriaineistoja, haastatteluita sekä on järjestetty aiheeseen liittyvä kuluttajatutkimus.
Toimialamurroksen haasteet kehottavat Marinoa mm. keskittymään kohdennetumpaan markkinointiin kohderyhmittäin sekä uudelleen arvioimaan heterogeenisemmän asiakaskuntansa tarpeet ja toiveet. Kuluttajalähtöisillä markkinoilla ensiluokkainen asiakasarvonluonti on avainasemassa ja luo ehdot pärjäämiselle omassa kilpailukentässä.
Reliabiliteetiltaan ja validiteetiltaan tutkimus on luotettava ja johtopäätöksiin on kiteytetty keskeiset tulokset teoriakeskustelun sekä empirian kautta. Tutkimus toimii loistavana tiedon lähteenä Marinon uuden strategisen markkinoinnin suunnittelun apuvälineenä.
Tutkimusongelmana on selvittää, mitä haasteita toimialan ja markkinoiden muutokset asettavat Marinolle ja muille veneen valmistajille Suomessa sekä tutkia miten ne vaikuttavat ja näkyvät Marinon strategioissa ja käytännöissä.
Tutkimuksessa pyritään tutkimaan Marinon uuden asiakaskunnan mielipiteitä Marinon tuoteperheestä sekä veneen hankintakriteereistä. Tutkimuksen tarkoituksena on teorian sekä empirian avulla etsitään tietoja markkinoista ja kuluttajista Marinon uuden ja tehokkaamman strategisen markkinoinnin taustalle.
Teorialuvuissa käsitellään venetoimialaa Suomessa sekä asiakasarvoon, arvonluontiin ja arvoulottuvuuksiin liittyviä kysymyksiä. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tutkimusote on deskriptiivis-analyyttinen. Tutkimuksessa on käytetty apuna havainnointia, sekundääriaineistoja, haastatteluita sekä on järjestetty aiheeseen liittyvä kuluttajatutkimus.
Toimialamurroksen haasteet kehottavat Marinoa mm. keskittymään kohdennetumpaan markkinointiin kohderyhmittäin sekä uudelleen arvioimaan heterogeenisemmän asiakaskuntansa tarpeet ja toiveet. Kuluttajalähtöisillä markkinoilla ensiluokkainen asiakasarvonluonti on avainasemassa ja luo ehdot pärjäämiselle omassa kilpailukentässä.
Reliabiliteetiltaan ja validiteetiltaan tutkimus on luotettava ja johtopäätöksiin on kiteytetty keskeiset tulokset teoriakeskustelun sekä empirian kautta. Tutkimus toimii loistavana tiedon lähteenä Marinon uuden strategisen markkinoinnin suunnittelun apuvälineenä.