Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vakuutusyhtiön vaihtaminen Case: If Vahinkovakuutusyhtiö Oy

Hellman, Anniina (2008)

 
Katso/Avaa
osuva_2919.pdf (415.8Kb)
Lataukset: 


Hellman, Anniina
2008
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Vakuutusyhtiöiden vaihtaminen on yleistynyt vasta viimeisien vuosien aikana. Ennen vakuutukset otettiin usein samasta yhtiöstä, jossa vanhempien vakuutukset olivat olleet, ja kyseisen yhtiön asiakkaana pysyttiin läpi elämän. Nykyään tuntuu kuitenkin olevan yleistä vaihtaa palveluntarjoajaa tiheään tahtiin.

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet kuluttajan vaihtokäyttäytymiseen vakuutusmarkkinoilla. Vakuutusyhtiön vaihdolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sitä, että asiakas on päättänyt asiakassuhteensa kokonaan entiseen vakuutusyhtiöönsä. Tutkimuksen tarkoitus pyritään saavuttamaan kolmen tavoitteen kautta. Ensimmäisenä tavoitteena on mallintaa aikaisempien tutkimusten pohjalta kuluttajan vakuutusyhtiön vaihtoprosessi eli niin sanottu vaihtopolku. Vaihtopolku koostuu niistä teoista ja ajatuksista, jotka vaikuttavat kuluttajan vaihtoprosessiin alusta loppuun asti.

Tutkimuksen toisena tavoitteena on empiirisen tutkimuksen avulla tunnistaa kuluttajien käyttäytymistä vaihtotilanteessa. Aineisto kerättiin helmikuussa 2008 yhdessä If Vahinkovakuutusyhtiön kanssa ja kysely lähetettiin Tapiolaan ja Pohjolaan vaihtaneille entisille If Vahinkovakuutusyhtiön asiakkaille. Kolmantena tavoitteena pyritään löytämään empirian pohjalta eroja Tapiolaan ja Pohjolaan vaihtaneiden kuluttajien vaihtoprosessien väliltä sekä analysoimaan mistä nämä erot johtuvat.

Empiirisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaihtoprosessin syistä ja tekijöistä on löydettävissä yhtäläisyyksiä vaihtajien kesken, mutta eroteltaessa Tapiolaan ja Pohjolaan vaihtaneet vastaajat, huomattiin erojakin löytyvän. Tärkeimmät neljä vaihtamisen liittyvää syytä olivat kustannussäästöt, erilaiset edut (esim. bonukset ja alennukset) kokeilunhalu sekä pankkiyhteistyö. Eroteltaessa Pohjolan ja Tapiolan tuloksia, eniten koko vaihtoprosessin aikana esille nousseet tekijät olivat Pohjolan ja Osuuspankin yhteistyön tuomat edut sekä Tapiolan ja S-ryhmän yhteistyön ansiosta vakuutusmaksuista saatavat S-bonukset.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste