Myyjähenkilöstön työmotivaatiotekijät Koti-Iskussa ja johdon näkemys tekijöistä Case-tutkimus Suomen koti-Iskuissa
Seppälä, Timo (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen myyjähenkilöstön arvostamia työmotivaatiotekijöitä ja heidän suhtautumistaan työnsä tarjoamiin kannusteisiin sekä motivaatiotekijöihin sekä lisäksi myymälänjohtajien arvioita alaistensa mielipiteistä työmotivaatiotekijöitä kohtaan. Lisäksi tutkittiin vastaajien taustatekijöiden vaikutusta eri motivaatiotekijöiden arvostukseen. Osatavoitteina oli myös selvittää vastaajien suhtautumista yksilö- ja ryhmäkannusteisiin sekä kannustuksen oikeudenmukaisuuteen. Lisäksi selvitettiin myyjähenkilöstön työtyytyväisyyttä sekä suhtautumista palkkaan.
Tutkimusongelmien ja tutkimuksen viitekehyksen muotoilun perustana käytettiin työmotivaation, työtyytyväisyyden ja palkkauksen teorioita ja tutkimuksia. Alkuoletuksena oli, että organisaation tarjoamat ja työntekijöiden arvostamat motivaatiotekijät sekä myymälänjohtajien käsitykset alaistensa mielipiteistä ei välttämättä vastaa toisiaan.
Tutkimuksen lähestymistapana oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin postitse kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Otannan muodostivat 31 Koti-Iskun myymälää. Tutkimukseen vastasi 113 henkilöä.
Kohdeyrityksen myyjät arvostivat sekä sisäisiä että ulkoisia motivaatiotekijöitä, kuitenkin ulkoiset olivat tärkeämpiä. Myyjät arvostivat eniten riittävää palkkaa ja viihtyisää työympäristöä. Tyytyväisimpiä työssään vastaajat olivat työn sisältöön ja viihtyisään työympäristöön. Tyytymättömimpiä myyjät olivat palautteeseen ja sosiaaliseen tyytyväisyyteen sekä epäkohtina koettiin riittämätön palkka ja puutteelliset koulutusmahdollisuudet. Taustatekijöistä suurimmat vaikutukset tuloksiin oli sukupuolella. Ryhmäkannustimia arvostettiin enemmän yksilökannustimiin nähden ja kannustaminen koettiin melko oikeudenmukaiseksi. Työtyytyväisyys oli aika hyvä.
Tutkimusongelmien ja tutkimuksen viitekehyksen muotoilun perustana käytettiin työmotivaation, työtyytyväisyyden ja palkkauksen teorioita ja tutkimuksia. Alkuoletuksena oli, että organisaation tarjoamat ja työntekijöiden arvostamat motivaatiotekijät sekä myymälänjohtajien käsitykset alaistensa mielipiteistä ei välttämättä vastaa toisiaan.
Tutkimuksen lähestymistapana oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin postitse kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Otannan muodostivat 31 Koti-Iskun myymälää. Tutkimukseen vastasi 113 henkilöä.
Kohdeyrityksen myyjät arvostivat sekä sisäisiä että ulkoisia motivaatiotekijöitä, kuitenkin ulkoiset olivat tärkeämpiä. Myyjät arvostivat eniten riittävää palkkaa ja viihtyisää työympäristöä. Tyytyväisimpiä työssään vastaajat olivat työn sisältöön ja viihtyisään työympäristöön. Tyytymättömimpiä myyjät olivat palautteeseen ja sosiaaliseen tyytyväisyyteen sekä epäkohtina koettiin riittämätön palkka ja puutteelliset koulutusmahdollisuudet. Taustatekijöistä suurimmat vaikutukset tuloksiin oli sukupuolella. Ryhmäkannustimia arvostettiin enemmän yksilökannustimiin nähden ja kannustaminen koettiin melko oikeudenmukaiseksi. Työtyytyväisyys oli aika hyvä.