Suomalaisen ajoneuvolasiteollisuuden kilpailukyky, Case Pilkington Automotive Oy Tampereen Tehdas
Seppälä, Sakari (2007)
Seppälä, Sakari
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisen ajoneuvolasiteollisuuden kilpailukyky ja mistä se muodostuu. Lisäksi empiirisen aineiston perusteella tehtiin ehdotus tutkitun yrityksen kilpailustrategiaksi, jonka avulla sen tulisi johtaa ja kehittää kilpailukykyään.
Teoriaosassa keskityttiin kilpailukyvyn ja kilpailuedun käsitteisiin. Lisäksi tarkasteltiin eri vaihtoehtoja kilpailustrategian toteuttamiseksi. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli kilpailukyvyn määritelmä, jonka mukaan yrityksen kilpailukyky muodostuu asiakkaalle tuotettavasta arvosta, yrityksen toiminta- ja reagointikyvystä sekä yrityksen arvosta omistajalleen. Asiakkaalle yritys tuottaa arvoa kilpailuetunsa avulla. Kilpailuedun eri lähteitä ovat yrityksen toiminnot, resurssit ja niiden dynaaminen johtaminen.
Empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, johon tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Tutkimuksessa tarkasteltavan suomalaisen ajoneuvolasiteollisuuden kilpailukyky on tyydyttävällä tasolla tällä hetkellä, mutta se on heikkenemässä nopeasti. Toimialan kansainvälinen kilpailuetu perustuu pääasiassa kokemukseen ja osaamiseen sekä suuren kansainvälisen yrityksen luotettavaan maineeseen.
Teoriaosassa keskityttiin kilpailukyvyn ja kilpailuedun käsitteisiin. Lisäksi tarkasteltiin eri vaihtoehtoja kilpailustrategian toteuttamiseksi. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli kilpailukyvyn määritelmä, jonka mukaan yrityksen kilpailukyky muodostuu asiakkaalle tuotettavasta arvosta, yrityksen toiminta- ja reagointikyvystä sekä yrityksen arvosta omistajalleen. Asiakkaalle yritys tuottaa arvoa kilpailuetunsa avulla. Kilpailuedun eri lähteitä ovat yrityksen toiminnot, resurssit ja niiden dynaaminen johtaminen.
Empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, johon tutkimusaineisto koottiin teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Tutkimuksessa tarkasteltavan suomalaisen ajoneuvolasiteollisuuden kilpailukyky on tyydyttävällä tasolla tällä hetkellä, mutta se on heikkenemässä nopeasti. Toimialan kansainvälinen kilpailuetu perustuu pääasiassa kokemukseen ja osaamiseen sekä suuren kansainvälisen yrityksen luotettavaan maineeseen.