Neuvottelukoulutuksen merkitys laskentatoimen asiantuntijoiden ja tilintarkastajien neuvottelustrategioille
Selkäinaho, Leena (2014)
Selkäinaho, Leena
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Neuvottelutaitojen tarve on havaittu laskentatoimen pääaineopiskelijoilla ympäri maailmaa. Neuvottelut ovat olennainen osa tilintarkastusprosessia. Tilintarkastusneuvottelujen tulokset ovat erittäin tärkeitä pääomamarkkinoille, asiakkaalle ja tilintarkastajalle. Tässä tutkielmassa tutkitaan, onko neuvottelukoulutuksella vaikutusta laskentatoimen asiantuntijoiden ja tilintarkastajien käyttämiin neuvottelustrategioihin. Tutkimusaihe on tuore, eikä siitä ole tehty aiemmin Suomessa tieteellistä tutkimusta. Laskentatoimen asiantuntijoiden roolissa korostuu nykyään esiintyminen ja viestintä, joten neuvottelutaitojen koulutukselle on tarvetta. Tässä tutkielmassa pohditaan lisäksi sitä, tulisiko laskentatoimen koulutusohjelmaan lisätä neuvottelukurssi.
Tutkielmassa tilintarkastusneuvotteluja lähestytään aiempien tutkimustulosten sekä omien tutkimuslöydösten kautta. Lisäksi tutkielmassa keskustellaan managereiden ja partnereiden neuvottelustrategioista sekä niiden eroista. Tutkielma jakautuu kuuteen lukuun, joista ensimmäinen on johdanto. Toisessa luvussa esitellään tilintarkastusneuvotteluihin olennaisesti liittyvät tutkimukset. Kolmannessa luvussa tehdään katsaus neuvottelukoulutuksen nykytilaan ja pohditaan tehokkaita opetusmetodeja. Neljännessä luvussa kuvataan lyhyesti tutkimusaineistoa ja -menetelmiä. Viidennessä luvussa testataan hypoteesit ja kuvataan tutkimuslöydöksiä. Kuudes kappale on yhteenveto, jossa tiivistetään tärkeimmät tutkimuslöydökset.
Tässä tutkielmassa on saatu uusia tutkimustuloksia tilintarkastajien käyttämistä neuvottelustrategioista. Aiemmista tutkimustuloksista poiketen kokemuksella ja asemalla ei näytä Suomessa olevan vaikutusta käytettyihin neuvottelustrategioihin. Sen sijaan neuvottelukoulutuksen keinoin voidaan lisätä ongelmanratkaisutaitoja. Neuvottelukoulutus tarjoaa välineen, jonka avulla neuvottelustrategioita saadaan kehitettyä ja siten parannettua tilintarkastajien ammatillisia valmiuksia.
Tutkielmassa tilintarkastusneuvotteluja lähestytään aiempien tutkimustulosten sekä omien tutkimuslöydösten kautta. Lisäksi tutkielmassa keskustellaan managereiden ja partnereiden neuvottelustrategioista sekä niiden eroista. Tutkielma jakautuu kuuteen lukuun, joista ensimmäinen on johdanto. Toisessa luvussa esitellään tilintarkastusneuvotteluihin olennaisesti liittyvät tutkimukset. Kolmannessa luvussa tehdään katsaus neuvottelukoulutuksen nykytilaan ja pohditaan tehokkaita opetusmetodeja. Neljännessä luvussa kuvataan lyhyesti tutkimusaineistoa ja -menetelmiä. Viidennessä luvussa testataan hypoteesit ja kuvataan tutkimuslöydöksiä. Kuudes kappale on yhteenveto, jossa tiivistetään tärkeimmät tutkimuslöydökset.
Tässä tutkielmassa on saatu uusia tutkimustuloksia tilintarkastajien käyttämistä neuvottelustrategioista. Aiemmista tutkimustuloksista poiketen kokemuksella ja asemalla ei näytä Suomessa olevan vaikutusta käytettyihin neuvottelustrategioihin. Sen sijaan neuvottelukoulutuksen keinoin voidaan lisätä ongelmanratkaisutaitoja. Neuvottelukoulutus tarjoaa välineen, jonka avulla neuvottelustrategioita saadaan kehitettyä ja siten parannettua tilintarkastajien ammatillisia valmiuksia.