Internet ja pk-yrityksen kansainvälistyminen
Savola, Maija (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten pk-yritykset ovat hyödyntäneet ja voisivat hyödyntää internetiä kansainvälistymisessä. Tavoitteeseen pyritään analysoimalla internetin vuorovaikutteisia kanavia sekä eri tekijöitä, jotka vaikuttavat pk-yrityksen kansainvälistymiseen internetissä. Tutkielmassa selvitetään, millaista markkinointistrategiaa noudattavat yritykset, jotka hyödyntävät internetiä kansainvälistymisessä. Empiirisessä osuudessa täydennetään teoreettista tarkastelua analysoimalla suomalaisten pk-yritysten internetin käyttöä kansainvälistymisessä testaamalla teoreettiseen viitekehykseen perustuvia hypoteeseja. Tutkielma on suuntaukseltaan positivistinen ja siinä käytetään kvantitatiivista paradigmaa.
Tutkielman teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle selvittämällä, miten internetiä on hyödynnetty kansainvälistymisessä eli selvittämällä internetin vuorovaikutteisia tekijöitä, toimintaympäristöä ja niiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Seuraavaksi tarkastellaan miksi yritykset hyödyntävät tai eivät hyödynnä internetiä, eli selvitetään niitä motiiveja ja rajoituksia, jotka vaikuttavat pk-yrityksen kansainvälistymiseen internetissä sekä tutkitaan eroja traditionaalisten ja born global –yritysten välillä. Tämän jälkeen tutkielmassa siirrytään tarkastelemaan, miten internetiä voitaisiin hyödyntää kansainvälistymisessä: Markkinointistrategian elementtejä tuotetta, hintaa, jakelua ja markkinointiviestintää käsitellään erikseen.
Tutkielman empiirisessä osuudessa analysoidaan suomalaisten pk-yritysten internetin käyttöä kansainvälistymisessä ja tutkitaan, onko eri yritysvertaisryhmien välillä eroa internetin käytössä kansainvälistymisessä. Tutkimusaineisto koostuu 391 suomalaisen pk-yrityksen vastauksista. Hypoteeseilla testataan siis internetin vaikutuksia eri yritysvertaisryhmillä. Tutkielman johtopäätöksissä tutkimustuloksia verrataan aikaisempiin tutkimuksiin, esitetään internet-strategia suomalaiselle pk-yritykselle ja annetaan ehdotukset tulevaa tutkimusta varten. Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset pk-yritykset ovat hyvin homogeenisia internetin käytössä kansainvälistymisessä. Vertailu aikaisempiin tutkimuksiin osoittaa, että eri maalaisten pk-yritysten välillä ei ole suuria eroja kansainvälistymisessä internetissä.
Tutkielman teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle selvittämällä, miten internetiä on hyödynnetty kansainvälistymisessä eli selvittämällä internetin vuorovaikutteisia tekijöitä, toimintaympäristöä ja niiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Seuraavaksi tarkastellaan miksi yritykset hyödyntävät tai eivät hyödynnä internetiä, eli selvitetään niitä motiiveja ja rajoituksia, jotka vaikuttavat pk-yrityksen kansainvälistymiseen internetissä sekä tutkitaan eroja traditionaalisten ja born global –yritysten välillä. Tämän jälkeen tutkielmassa siirrytään tarkastelemaan, miten internetiä voitaisiin hyödyntää kansainvälistymisessä: Markkinointistrategian elementtejä tuotetta, hintaa, jakelua ja markkinointiviestintää käsitellään erikseen.
Tutkielman empiirisessä osuudessa analysoidaan suomalaisten pk-yritysten internetin käyttöä kansainvälistymisessä ja tutkitaan, onko eri yritysvertaisryhmien välillä eroa internetin käytössä kansainvälistymisessä. Tutkimusaineisto koostuu 391 suomalaisen pk-yrityksen vastauksista. Hypoteeseilla testataan siis internetin vaikutuksia eri yritysvertaisryhmillä. Tutkielman johtopäätöksissä tutkimustuloksia verrataan aikaisempiin tutkimuksiin, esitetään internet-strategia suomalaiselle pk-yritykselle ja annetaan ehdotukset tulevaa tutkimusta varten. Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset pk-yritykset ovat hyvin homogeenisia internetin käytössä kansainvälistymisessä. Vertailu aikaisempiin tutkimuksiin osoittaa, että eri maalaisten pk-yritysten välillä ei ole suuria eroja kansainvälistymisessä internetissä.