Käyttäjäkokemus tuotekehityksen lähtökohtana – Käyttäjätiedon keräämisen ja mallintamisen menetelmät tuotekehitysprosessin alkuvaiheissa
Sarkkinen, Heikki (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tuotekehityksen tavoitteena on kehittää tuotteita, jotka vastaavat käyttäjien odotuksia ja tarpeita. Tuotteiden tulisi tuottaa positiivisia käyttäjäkokemuksia. Tämä on tärkeää varsinkin sellaisten tuotteiden kohdalla, joita käyttäjien ei ole pakko esimerkiksi työn vuoksi käyttää. Käyttäjäkokemuksen tuleekin olla yksi suunnittelun tärkeimmistä lähtökohdista. Käyttäjäkokemukseen vaikuttavat lukuisat seikat, kuten käyttäjän konteksti, tavoitteet, ominaisuudet ja aiemmat kokemukset. Kaikki nämä seikat on tunnettava, jotta positiivisen käyttäjäkokemuksen tuottavien tuotteiden suunnittelu onnistuisi.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tietoa käyttäjistä tuotekehitysprosessin eri vaiheissa tarvitaan, sekä esitellä ja arvioida erilaisia käyttäjätiedon keräämisen ja mallintamisen menetelmiä.
Lukuisista tuotekehitysprosessien malleista tutkielmassa esitellään tarkemmin yleisesti käytössä oleva vesiputousmalli. Käyttäjäkokemuksen kannalta olennaiset ratkaisut tehdään jo tuotekehitysprosessin alussa eli esitutkimus- ja määrittelyvaiheissa. Tuotekehitysprosessin myöhemmissä vaiheessa on enää mahdollista varmistua siitä, kuinka suunnitellut ja toteutetut ratkaisut vastaavat käyttäjien tarpeita. Tässä vaiheessa tehtynä muutokset tulevat kalliiksi ja vievät runsaasti aikaa. Käyttäjätiedon keräämisen ja mallintamisen menetelmät tuleekin siis keskittää tuotekehitysprosessin alkuvaiheisiin.
Käyttäjätiedon keräämisen menetelmistä esitellään ja arvioidaan tärkeimmät haastattelu,- havainnointi-, itsedokumentointi- ja analyysimenetelmät. Näiden menetelmien lisäksi esitellään myös käyttäjätiedon mallintamisen menetelmiä, joilla käyttäjistä kerättävä tieto saadaan tuotekehitysprosessissa hyödynnettävään muotoon. Se, mitä menetelmistä tulisi käyttää, riippuu kehityksen kohteena olevasta tuotteesta.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tietoa käyttäjistä tuotekehitysprosessin eri vaiheissa tarvitaan, sekä esitellä ja arvioida erilaisia käyttäjätiedon keräämisen ja mallintamisen menetelmiä.
Lukuisista tuotekehitysprosessien malleista tutkielmassa esitellään tarkemmin yleisesti käytössä oleva vesiputousmalli. Käyttäjäkokemuksen kannalta olennaiset ratkaisut tehdään jo tuotekehitysprosessin alussa eli esitutkimus- ja määrittelyvaiheissa. Tuotekehitysprosessin myöhemmissä vaiheessa on enää mahdollista varmistua siitä, kuinka suunnitellut ja toteutetut ratkaisut vastaavat käyttäjien tarpeita. Tässä vaiheessa tehtynä muutokset tulevat kalliiksi ja vievät runsaasti aikaa. Käyttäjätiedon keräämisen ja mallintamisen menetelmät tuleekin siis keskittää tuotekehitysprosessin alkuvaiheisiin.
Käyttäjätiedon keräämisen menetelmistä esitellään ja arvioidaan tärkeimmät haastattelu,- havainnointi-, itsedokumentointi- ja analyysimenetelmät. Näiden menetelmien lisäksi esitellään myös käyttäjätiedon mallintamisen menetelmiä, joilla käyttäjistä kerättävä tieto saadaan tuotekehitysprosessissa hyödynnettävään muotoon. Se, mitä menetelmistä tulisi käyttää, riippuu kehityksen kohteena olevasta tuotteesta.