Osamaksuluotto auton hankinnassa, Case: Rauno Rinta-Jouppi Oy
Sariola, Eeva (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia rahoitusyhtiöiden kautta saatavaa auton osamaksuluottoa sekä teoriassa että käytännössä. Myös muita autonrahoitusmuotoja sivutaan. Teorian ja lainsäädännön avulla pyritään selvittämään kuluttajien kannalta keskeiset seikat auton osamaksuluottoon liittyen. Näiden asioiden kohtaamista käytännössä tutkitaan vastaavasti markkinointitutkimuksen kautta, jonka avulla analysoidaan kuluttajien imagokäsityksiä ja mielipiteitä osamaksuluotosta. Tämä tuo tutkimukseen mukaan myös oikeussosiologisen puolen.
Tutkimuksessa käydään läpi kulutusluottolainsäädäntö, jonka avulla rakennetaan pohja auton osamaksuluoton tutkimiselle. Osamaksuluottoa tutkitaan rahoitusyhtiöiden toiminnan kautta, jossa käydään läpi luoton myöntämisen ehdot, vaaditut vakuutukset sekä auton asianmukainen huolto ja kunnossapito. Esimerkkinä toimii tutkimuksen case-yrityksen kautta saatava osamaksuluotto, markkinointinimeltään Rinta-Jouppi Rahoitus. Tutkimuksen toisessa osassa selvitetään kulutusluottojen markkinointia sekä yleisellä että spesifimmällä tasolla. Myös luoton markkinointi autoalalla käydään läpi, ja huomioidaan varsinkin tavallisimmat ongelmat. Tutkimuksen kolmannen osan muodostaa markkinointitutkimus, jossa selvitetään kuluttajien mielipiteitä osamaksuluotosta sadan vastaajan voimin.
Osamaksuluoton tarjoaminen on tuonut uusia puolia tavalliseen autokauppaan. Auton ostaminen on tehty todella helpoksi, koska rahoitus voidaan järjestää puhelinsoitolla. Ostajakannan jatkuvasti nuorentuessa, voidaan myös odottaa osamaksuluoton suosion yleistyvän yhä enemmän tulevaisuudessa. Paikkakuntakohtaisia eroja osamaksuluoton käyttöön liittyy vielä runsaasti, mikä myös selviää tehdystä markkinointitutkimuksesta. Tutkimus suoritettiin yhtiön pääkonttorilla Tervajoella, missä osamaksuluotto oli vastaajille odotettua vieraampi.
Tutkimuksessa käydään läpi kulutusluottolainsäädäntö, jonka avulla rakennetaan pohja auton osamaksuluoton tutkimiselle. Osamaksuluottoa tutkitaan rahoitusyhtiöiden toiminnan kautta, jossa käydään läpi luoton myöntämisen ehdot, vaaditut vakuutukset sekä auton asianmukainen huolto ja kunnossapito. Esimerkkinä toimii tutkimuksen case-yrityksen kautta saatava osamaksuluotto, markkinointinimeltään Rinta-Jouppi Rahoitus. Tutkimuksen toisessa osassa selvitetään kulutusluottojen markkinointia sekä yleisellä että spesifimmällä tasolla. Myös luoton markkinointi autoalalla käydään läpi, ja huomioidaan varsinkin tavallisimmat ongelmat. Tutkimuksen kolmannen osan muodostaa markkinointitutkimus, jossa selvitetään kuluttajien mielipiteitä osamaksuluotosta sadan vastaajan voimin.
Osamaksuluoton tarjoaminen on tuonut uusia puolia tavalliseen autokauppaan. Auton ostaminen on tehty todella helpoksi, koska rahoitus voidaan järjestää puhelinsoitolla. Ostajakannan jatkuvasti nuorentuessa, voidaan myös odottaa osamaksuluoton suosion yleistyvän yhä enemmän tulevaisuudessa. Paikkakuntakohtaisia eroja osamaksuluoton käyttöön liittyy vielä runsaasti, mikä myös selviää tehdystä markkinointitutkimuksesta. Tutkimus suoritettiin yhtiön pääkonttorilla Tervajoella, missä osamaksuluotto oli vastaajille odotettua vieraampi.