Pohjalaisten pk-yritysten kansainvälinen kilpailukyky, kilpailustrategiat ja vientimenestys
Saranpää, Heli (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Kansainvälisen kilpailun kiristyessä on mielenkiintoista tutkia, mitä ovat pienten ja keskisuurten yritysten kilpailuvaltit vientimenestykseen pyrittäessä. Uutuusarvoa aiheeseen tuo tietylle maantieteelliselle alueelle keskittyminen. Tämän tutkielman tavoitteena oli analysoida pohjalaisten pk-yritysten kilpailukykyä, kilpailustrategioita sekä näiden avulla saavutettua vientimenestystä.
Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla aluksi kilpailukyvyn sisältöä aikaisempien tutkimusten valossa. Porterin kilpailuetua käsittelevään ajatteluun perustuen siirryttiin käsittelemään yrityksen kansainvälisiä kilpailustrategioita, joista nostettiin esiin Porterin yleiset kilpailustrategiat sekä markkinoinnin kilpailukeinoihin pohjautuva vientistrategia. Teoriaosuuden lopuksi tutustuttiin vientimenestyksen käsitteeseen sekä vientimenestyksen määrään vaikuttaviin tekijöihin. Empiriaosassa tutkimusmetodina käytettiin surveytä, jossa yhdistettiin postikysely ja lyhyet puhelinhaastattelut. Vastauksia saatiin postitse 23 ja puhelimitse tehtiin kymmenen haastattelua. Tärkeimpien kysymysten osalta vastausasteeksi muodostui näin ollen 26,6 %. Vastauksia analysoitiin keskilukujen ja t-testien avulla.
Tutkimustulosten mukaan vientimenetyksen kanssa positiivisessa yhteydessä ovat kansainväliseen toimintaan sitoutuminen, kansainvälinen asennoituminen sekä yritysjohdon rohkeat päätökset. Johdon ominaisuuksilla ja taidoilla on merkittävä rooli pk-yritysten menestyksessä. Strategisen toiminnan tärkeimpiä elementtejä ovat asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen, vientimarkkinointistrategian sopeuttaminen kokonaisuudessaan sekä markkinointi useisiin kohdemaihin. Eri toimialoja edustavien pohjalaisyritysten joukosta löytyi menestyjiä sekä differoitujen tuotteiden että standardituotteiden valmistajista.
Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla aluksi kilpailukyvyn sisältöä aikaisempien tutkimusten valossa. Porterin kilpailuetua käsittelevään ajatteluun perustuen siirryttiin käsittelemään yrityksen kansainvälisiä kilpailustrategioita, joista nostettiin esiin Porterin yleiset kilpailustrategiat sekä markkinoinnin kilpailukeinoihin pohjautuva vientistrategia. Teoriaosuuden lopuksi tutustuttiin vientimenestyksen käsitteeseen sekä vientimenestyksen määrään vaikuttaviin tekijöihin. Empiriaosassa tutkimusmetodina käytettiin surveytä, jossa yhdistettiin postikysely ja lyhyet puhelinhaastattelut. Vastauksia saatiin postitse 23 ja puhelimitse tehtiin kymmenen haastattelua. Tärkeimpien kysymysten osalta vastausasteeksi muodostui näin ollen 26,6 %. Vastauksia analysoitiin keskilukujen ja t-testien avulla.
Tutkimustulosten mukaan vientimenetyksen kanssa positiivisessa yhteydessä ovat kansainväliseen toimintaan sitoutuminen, kansainvälinen asennoituminen sekä yritysjohdon rohkeat päätökset. Johdon ominaisuuksilla ja taidoilla on merkittävä rooli pk-yritysten menestyksessä. Strategisen toiminnan tärkeimpiä elementtejä ovat asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen, vientimarkkinointistrategian sopeuttaminen kokonaisuudessaan sekä markkinointi useisiin kohdemaihin. Eri toimialoja edustavien pohjalaisyritysten joukosta löytyi menestyjiä sekä differoitujen tuotteiden että standardituotteiden valmistajista.