Johtamisjärjestelmän kehittäminen pk-yrityksessä
Sandelin, Paula (2008)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Muuttuva maailma ja kiristyvä kilpailu markkinoilla vaativat yrityksiltä koko ajan enemmän. Yhä paheneva kilpailutilanne ja halpatuonnin räjähdysmäinen kasvu aiheuttavat painetta toiminnan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen myös pienissä valmistavissa yrityksissä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada aikaan muutosta ja kehittymistä kohdeyrityksen johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä. Tärkeimpänä tutkimustehtävänä oli, miten toimintaa ja sen johtamista tulisi tässä pk-yrityksessä kehittää. Tutkimustehtävää tukevia alatehtäviä olivat, minkälaisia kehitystarpeita pk-yritysten toiminnassa ja johtamisessa esiintyy, mihin toiminnan ja johtamisen kehittämisessä tässä pk-yrityksessä tulisi ensimmäiseksi keskittyä ja miten näitä kehitystarpeita tulisi lähteä toteuttamaan tässä pk-yrityksessä.
Tutkimuksessa pyrittiin käsittelemään monipuolisesti johtamisen teoriaa sekä muutoksen ja kehittämisen käsitteitä. Pyrkimyksenä oli saada käsitys siitä, miten johtamisen ja organisaation kehittämisen alueella asioita on aiemmissa tutkimuksissa ja teorioissa käsitelty. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen menetelmillä pyrittiin aikaansaamaan sekä suurempaa ymmärrystä henkilöstön keskuudessa että laajempi kehittämishankkeen käynnistyminen tässä kohdeyrityksessä. Aineistoa kerättiin sekä strukturoidun henkilöstökyselyn että avoimen teemahaastattelun menetelmillä, jolloin aineistojen analyysissä käytettiin sekä kvantitatiivista analyysimenetelmää että sisällönanalyysiä.
Kehittämistyökaluksi valittiin tutkimuksen kuluessa EFQM- laatupalkintomalli, jonka viitekehyksessä organisaation kehittämistarpeita tarkasteltiin. Organisaation keskeisimmiksi puutteiksi nousivat: päämäärien ja strategian puuttuminen, resurssien puutteellisuus ja huono tuottavuus. Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksessä tulee kokonaisvaltaisen liiketoiminnan kehittämisen parantamiseksi panostaa ennen kaikkea henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen sekä johtamisen jatkuvaan parantamiseen. Lopuksi muodostettiin avainhenkilöiden kanssa yhteistyössä yritykselle kehittämissuunnitelma.
Tutkimuksessa pyrittiin käsittelemään monipuolisesti johtamisen teoriaa sekä muutoksen ja kehittämisen käsitteitä. Pyrkimyksenä oli saada käsitys siitä, miten johtamisen ja organisaation kehittämisen alueella asioita on aiemmissa tutkimuksissa ja teorioissa käsitelty. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen menetelmillä pyrittiin aikaansaamaan sekä suurempaa ymmärrystä henkilöstön keskuudessa että laajempi kehittämishankkeen käynnistyminen tässä kohdeyrityksessä. Aineistoa kerättiin sekä strukturoidun henkilöstökyselyn että avoimen teemahaastattelun menetelmillä, jolloin aineistojen analyysissä käytettiin sekä kvantitatiivista analyysimenetelmää että sisällönanalyysiä.
Kehittämistyökaluksi valittiin tutkimuksen kuluessa EFQM- laatupalkintomalli, jonka viitekehyksessä organisaation kehittämistarpeita tarkasteltiin. Organisaation keskeisimmiksi puutteiksi nousivat: päämäärien ja strategian puuttuminen, resurssien puutteellisuus ja huono tuottavuus. Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksessä tulee kokonaisvaltaisen liiketoiminnan kehittämisen parantamiseksi panostaa ennen kaikkea henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen sekä johtamisen jatkuvaan parantamiseen. Lopuksi muodostettiin avainhenkilöiden kanssa yhteistyössä yritykselle kehittämissuunnitelma.