Liiketoimintaprosessien kehityskohteiden tunnistaminen toiminnanohjausjärjestelmän implementoinnissa
Sandberg, Sami (2008)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä organisaatiolla on loistava tilaisuus omien liiketoimintaprosessiensa kehittämiseen. Toimin-nanohjausjärjestelmät rakentuvat prosessiajattelun ympärille ja uuden järjestelmän käyttöönotto pakottaa organisaation syventymään oman liiketoiminta-prosessinsa kulkuun.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmäänsä uusivassa case -yrityksessä parannuskohteita liiketoimintaprosessista. Tutki-musalueeseen kuului kolme erillistä yksikköä, jotka ovat ottamassa käyttöön yhtenäisen toiminnanohjausjärjestelmän.
Teoriaosuudessa selvitetään prosessikäsitettä ja kerrotaan liiketoimintaproses-sien parantamisen ja uudelleensuunnittelun perusteita. Tutkimuksessa selvitetään käsitteitä kuten BPR (Business Prosess Re-engineering) ja BPI (Business Process Improvment) ja miten nämä toimivat toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä.
Tutkimusmetodina käytettiin kyselytutkimusta, jossa mitataan liiketoiminta-prosessin sisäisten asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Kyselyistä saatujen tieto-jen perusteella mitattiin erikseen jokaisen yksikön liiketoimintaprosessin toi-minnan tasoa ja etsittiin yksiköiden liiketoimintaprosesseista parannuskohteita.
Tutkimuksessa löydettiin parannuskohteita jokaisesta yksiköstä ja todettiin tut-kimustyökalun olevan käyttökelpoinen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että tutkimuksen tulokset eivät ole täysin vertailukelpoiset yksiköiden kesken.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmäänsä uusivassa case -yrityksessä parannuskohteita liiketoimintaprosessista. Tutki-musalueeseen kuului kolme erillistä yksikköä, jotka ovat ottamassa käyttöön yhtenäisen toiminnanohjausjärjestelmän.
Teoriaosuudessa selvitetään prosessikäsitettä ja kerrotaan liiketoimintaproses-sien parantamisen ja uudelleensuunnittelun perusteita. Tutkimuksessa selvitetään käsitteitä kuten BPR (Business Prosess Re-engineering) ja BPI (Business Process Improvment) ja miten nämä toimivat toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä.
Tutkimusmetodina käytettiin kyselytutkimusta, jossa mitataan liiketoiminta-prosessin sisäisten asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Kyselyistä saatujen tieto-jen perusteella mitattiin erikseen jokaisen yksikön liiketoimintaprosessin toi-minnan tasoa ja etsittiin yksiköiden liiketoimintaprosesseista parannuskohteita.
Tutkimuksessa löydettiin parannuskohteita jokaisesta yksiköstä ja todettiin tut-kimustyökalun olevan käyttökelpoinen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että tutkimuksen tulokset eivät ole täysin vertailukelpoiset yksiköiden kesken.