Narsistiset häiriöt esimies - alaissuhteessa julkisen sektorin organisaatioissa
Ala-Hukkala, Anne-Mari (2015)
Ala-Hukkala, Anne-Mari
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten esimiehen narsistiset käyttäytymispiirteet vaikuttavat esimiehen ja alaisen väliseen luottamukseen julkisen sektorin organisaatioissa. Tarkoituksena oli tutkia tunnistetaanko narsististen piirteiden esiintyminen, vaikuttavatko piirteet luottamukseen henkilöiden välillä ja miten se näkyy. Tarkoituksena oli myös tutkia selviytymistä, miten narsistisesta johtajuudesta selviydytään, voidaanko sitä ennaltaehkäistä ja torjua.
Teoreettinen tarkastelu etenee luottamuksen tarkastelusta sitä häiritsevän narsismin tarkasteluun. Luottamuksen teema kulkee mukana läpi koko työn. Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat luottamus ja narsismi. Tässä tutkimuksessa narsismia käytetään yleisnimenä narsistisille piirteille, jotka eivät edellytä diagnosointia.
Tutkimusaineisto koostuu 14 eri sektorin asiantuntijan yksilöhaastatteluista. Haastateltavat ovat työssään tekemisissä esimies-alaissuhteiden ja luottamuksen kanssa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty strukturoitua/puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluilla selvitettiin haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä julkisen sektorin organisaatioissa esiintyvistä narsistista piirteistä: piirteiden yleisyyttä, tunnistettavuutta ja niiden vaikutuksia luottamukseen sekä niistä selviytymistä.
Tutkimuksessa havaittiin, että ongelman tunnistaminen vaatii asiantuntijuutta, johdon aktiivista roolia sekä eettistä organisaatiokulttuuria. Tutkimus toi esiin tutkimusongelman ajankohtaisuuden. Miten yksilön, työyhteisön ja koko organisaation luottamukseen sekä sitä kautta toimintakykyyn vaikuttavasta ilmiöstä on kyse. Narsististen piirteiden vaikutusmekanismit luottamukseen ovat hyvin moninaiset ja salakavalat. Johtamisen ja johtamiskulttuurin merkitys korostuu merkittävästi narsististen piirteiden kielteisten vaikutusten esiintymisen ehkäisyssä. Tutkimuksessa tuotiin esiin, että narsismi on yksi tekijä, joka voi olla vaikuttamassa organisaatiossa esiin tuleviin haasteisiin. Narsismin vaikutuksilla voi olla merkittävät sekä kauaskantoiset seuraukset yksilölle ja jopa koko organisaatiolle. Kyse on pahenevasta prosessista.
Tutkimuksen mukaan selviytymiseen vaikuttaa kolme tekijää: yksilön rohkeus, ongelman tunnistaminen sekä johdon puuttuminen. Selviytymistä tukee asiantuntijoiden käyttö. Asiantuntijoiden keskinäistä yhteistyötä kaivataan lisää, varsinkin varhaisessa tunnistamisessa, tukemisessa ja ongelman käsittelyssä.
Tutkimuksesta kävi esiin, että organisaation rakenteet, järjestelmät, ohjeistukset, pelisäännöt ja arvot tukevat luottamuksen rakentumista ja ylläpitämistä. Luottamuksen puute esimiehen ja alaisen välillä sekä johdon puuttumattomuus ongelmaan mitätöivät tehokkaasti edellä mainittuja elementtejä. Tunnustettujen arvojen ja pelisääntöjen näkyminen organisaatioiden arjessa sekä niihin sitoutuminen ennusti luottamusta parhaiten.
Teoreettinen tarkastelu etenee luottamuksen tarkastelusta sitä häiritsevän narsismin tarkasteluun. Luottamuksen teema kulkee mukana läpi koko työn. Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat luottamus ja narsismi. Tässä tutkimuksessa narsismia käytetään yleisnimenä narsistisille piirteille, jotka eivät edellytä diagnosointia.
Tutkimusaineisto koostuu 14 eri sektorin asiantuntijan yksilöhaastatteluista. Haastateltavat ovat työssään tekemisissä esimies-alaissuhteiden ja luottamuksen kanssa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty strukturoitua/puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluilla selvitettiin haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä julkisen sektorin organisaatioissa esiintyvistä narsistista piirteistä: piirteiden yleisyyttä, tunnistettavuutta ja niiden vaikutuksia luottamukseen sekä niistä selviytymistä.
Tutkimuksessa havaittiin, että ongelman tunnistaminen vaatii asiantuntijuutta, johdon aktiivista roolia sekä eettistä organisaatiokulttuuria. Tutkimus toi esiin tutkimusongelman ajankohtaisuuden. Miten yksilön, työyhteisön ja koko organisaation luottamukseen sekä sitä kautta toimintakykyyn vaikuttavasta ilmiöstä on kyse. Narsististen piirteiden vaikutusmekanismit luottamukseen ovat hyvin moninaiset ja salakavalat. Johtamisen ja johtamiskulttuurin merkitys korostuu merkittävästi narsististen piirteiden kielteisten vaikutusten esiintymisen ehkäisyssä. Tutkimuksessa tuotiin esiin, että narsismi on yksi tekijä, joka voi olla vaikuttamassa organisaatiossa esiin tuleviin haasteisiin. Narsismin vaikutuksilla voi olla merkittävät sekä kauaskantoiset seuraukset yksilölle ja jopa koko organisaatiolle. Kyse on pahenevasta prosessista.
Tutkimuksen mukaan selviytymiseen vaikuttaa kolme tekijää: yksilön rohkeus, ongelman tunnistaminen sekä johdon puuttuminen. Selviytymistä tukee asiantuntijoiden käyttö. Asiantuntijoiden keskinäistä yhteistyötä kaivataan lisää, varsinkin varhaisessa tunnistamisessa, tukemisessa ja ongelman käsittelyssä.
Tutkimuksesta kävi esiin, että organisaation rakenteet, järjestelmät, ohjeistukset, pelisäännöt ja arvot tukevat luottamuksen rakentumista ja ylläpitämistä. Luottamuksen puute esimiehen ja alaisen välillä sekä johdon puuttumattomuus ongelmaan mitätöivät tehokkaasti edellä mainittuja elementtejä. Tunnustettujen arvojen ja pelisääntöjen näkyminen organisaatioiden arjessa sekä niihin sitoutuminen ennusti luottamusta parhaiten.