Språk i globala företag. Om den flerspråkiga kommunikationen i det finsk-svenska skogsbolaget Stora Enso
Salonen, Siiri (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella suomalais-ruotsalaisen metsäteollisuusyritys Stora Enson Ruotsissa työskentelevien henkilöiden monikielistä viestintää. Tarkoitukseni on selvittää, onko Stora Ensolla virallista kielistrategiaa, mikä on eri kielten rooli globaalin yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä monikulttuurisuuden vaikutuksia työelämään ottaen huomioon väärinymmärrykset ja kulttuuriset konfliktit. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu kyselylomakkeen avulla.
Kielitaitotarpeista on tullut tärkeä osa yrityksen menestystä, ja sen takia on mietittävä yrityksen kielen käyttöön liittyviä strategioita. Yrityksen kielipolitiikan suunnitteluun kuuluu sen hetkiset tärkeät kielet, tulevaisuuden tärkeät kielet sekä käytännöt liittyen yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Useat yritykset ovat valinneet konsernikielen, vaikka niillä ei olisikaan virallista kielistrategiaa. Englanti valitaan usein yrityksen viralliseksi kieleksi, koska sen asema Business English Lingua Francana on kasvanut. Monikielisyyden ja monikulttuurisuuden lisääntyessä työelämässä yrityksen on otettava huomioon myös kulttuuriset tekijät. Ne ovat tärkeä osa kansainvälisen yrityksen menestystä, koska esimerkiksi väärinymmärrykset voivat haitata tehokasta liiketoimintaa.
Tutkimuksesta selvisi, että Stora Ensolla ei ole virallista kielistrategiaa vaan kielelliset käytännöt muodostuvat epävirallisesti tilanteen mukaan. Stora Enson konsernikieleksi on kuitenkin valittu englanti. Stora Enson Ruotsissa työskentelevien yleisimmin käyttämät kielet ovat ruotsi ja englanti, mikä selittyy sillä, että ruotsi on maan virallinen kieli ja englanti konsernikieli. Muitakin kieliä hyödynnetään, mutta yllättävän vähän siihen nähden, että Stora Ensolla on toimintaa yli 35 maassa.
Kielitaitotarpeista on tullut tärkeä osa yrityksen menestystä, ja sen takia on mietittävä yrityksen kielen käyttöön liittyviä strategioita. Yrityksen kielipolitiikan suunnitteluun kuuluu sen hetkiset tärkeät kielet, tulevaisuuden tärkeät kielet sekä käytännöt liittyen yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Useat yritykset ovat valinneet konsernikielen, vaikka niillä ei olisikaan virallista kielistrategiaa. Englanti valitaan usein yrityksen viralliseksi kieleksi, koska sen asema Business English Lingua Francana on kasvanut. Monikielisyyden ja monikulttuurisuuden lisääntyessä työelämässä yrityksen on otettava huomioon myös kulttuuriset tekijät. Ne ovat tärkeä osa kansainvälisen yrityksen menestystä, koska esimerkiksi väärinymmärrykset voivat haitata tehokasta liiketoimintaa.
Tutkimuksesta selvisi, että Stora Ensolla ei ole virallista kielistrategiaa vaan kielelliset käytännöt muodostuvat epävirallisesti tilanteen mukaan. Stora Enson konsernikieleksi on kuitenkin valittu englanti. Stora Enson Ruotsissa työskentelevien yleisimmin käyttämät kielet ovat ruotsi ja englanti, mikä selittyy sillä, että ruotsi on maan virallinen kieli ja englanti konsernikieli. Muitakin kieliä hyödynnetään, mutta yllättävän vähän siihen nähden, että Stora Ensolla on toimintaa yli 35 maassa.