Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pk-yritysten kansainväliset kilpailustrategiat ja vientimenestys vaatetusteollisuudessa

Salomäki, Tiina (2003)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Salomäki, Tiina
2003
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida suomalaisten vaatetusalan pk-yritysten vienti-toiminnoissaan toteuttamia kilpailustrategioita sekä näiden kilpailustrategioiden avulla saavutettua vientimenestystä.

Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla aiempaan teoria- ja empiiriseen tietoon pohjau-tuen pk-yritysten kansainvälisen toiminnan aloittamista, vaatetusteollisuudelle tyypilli-simpiä operaatiomuotoja sekä markkinastrategioita. Seuraavaksi esiteltiin vaatetusalan ominaispiirteet sekä suomalaisen vaatetusteollisuuden kansainvälinen kehitys pääpiir-teissään. Toisessa teorialuvussa esiteltiin vaatetustoimialaa Porterin viiden kilpailuvoi-man mallin mukaan, Porterin ja Bowmanin teoriat kilpailustrategioista, erilaisia kilpai-lukeinoja vaatetusteollisuudessa sekä vientimenestykseen johtavia tekijöitä.

Empiriassa tutkimusmetodina käytettiin surveytä ja tapaustutkimusta. Kyselylomakkee-seen vastasi 18 yritystä, ja vastauksia analysointiin keskilukujen avulla sekä vertaile-malla hyvin ja heikommin ulkomaan myynnissä menestyneiden yritysten vastauksia keskenään. Tapausyrityksinä haastateltiin neljää erityyppistä yritystä, joiden vientime-nestystekijöitä lopuksi verrattiin keskenään.

Tutkimustulosten mukaan parhaiten vientimenestystä ovat saavuttaneet laadukkaita eri-koistuotteita valmistavat, korkeasti tuotteitaan differoivat, kapealle asiakassegmentille kohdistavat ja korkeasti hinnoittelevat vaatetusvalmistajat. Menestyneimmät yritykset myivät useille, myös suurille, kaukaisille markkinoille, ja operaatiomuotona agenttien lisäksi käytettiin myös maahantuojia ja/tai omaa myyntiyksikköä. Menestyksekkäitä kilpailukeinoja olivat aktiivinen messuosallistuminen, joustavat ja nopeat toimitukset, henkilökohtainen myyntityö, tiiviit suhteet myynnin välikäsien ja vähittäismyyjien kanssa, asiakaskohtaiset sopeutukset, kyky hyödyntää markkinoinnin keinoja sekä yh-teistyön tekeminen oppilaitosten ja tutkimuskeskusten kanssa. Menestyneiden yritysten joukosta havaittiin kolme toisistaan eroavaa kilpailustrategiaa: design-yritysten, urhei-luvaatevalmistajien sekä muotivaatevalmistajien kilpailustrategiat.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6733]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste