Paikkabrändäyksen Kehittäminen - Case Lappi
Heiskanen, Timo (2015)
Heiskanen, Timo
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Paikat kilpailevat imagosta, maineesta, investoinneista ja pääomasta aivan kuten yrityksetkin. Resurssien houkuttelemiseksi paikat rakentavat ja kehittävät omia brändejä, joilla erottua muista paikoista. Myös paikkojen erilaiset vertailut ja sijoitustaulukot ovat yleistyneet, joilla pyritään suoraan asettamaan paikat paremmuusjärjestykseen. Bränditeorioissa paikkabrändäys on viimeisten vuosikymmenien aikana noussut suosituksi ja tärkeäksi osaksi brändäämistä. Paikkabrändäämisen johtaminen on kuitenkin haastavaa sekä monipuolista. Tutkimusongelmana on miten paikkabrändäysprosessia voidaan suunnitella onnistuneesti. Samalla tutkimus pyrkii määrittelemään paikkabrändäyksen onnistumisen edellytyksiä sekä arvioida case-esimerkin paikkabrändäysprosessin onnistumista.
Tutkimuksen teoriaosa esittelee paikkabrändäyksen ominaisuuksia sekä monia eri viitekehyksiä. Teoriaosa pyrkii löytämään samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia tuote – tai yritysbrändin ja paikkabrändin välille. Tämä auttaa ymmärtämään paikkabränditeorian kehitystä sekä tulevaisuutta. Tutkijat ovat luoneet monia erilaisia lähestymistapoja paikkabrändäykseen ja niiden mukaan ovat johtaneet niistä omanlaisensa viitekehyksen. Tässä tutkimuksessa pyritään löytämään oikeat ominaisuudet näistä viitekehyksistä, jotka tukevat paikkabrändäysprosessin onnistumista. Tutkimus käsittelee Lappi – paikkabrändiä ja sen kehittämistä tapaustutkimuksena. Lapissa on vuosina 2011–2013 kehitetty uutta vahvaa brändiä, mikä kattaa koko Lapin alleen.
Paikkabrändäysprosessi on monipuolinen ja haasteellinen ilmiö toteutettavaksi. Tärkeimpänä edellytyksenä on prosessin johdonmukainen ja kokonaisvaltainen suunnittelu. Prosessiin liittyy niin suuri määrä eri toimijoita, joten on ehdottoman tärkeää, että kaikki tiedostavat prosessin tarkoituksen ja toteutustavan. Sen jälkeen tarvitaan vahvaa ammattitaitoa sekä pitkäjänteisyyttä projektin loppuunsaattamiseksi. Tuloksia projektista ei voi odottaa kuin vasta useiden vuosien päästä.
Tutkimuksen teoriaosa esittelee paikkabrändäyksen ominaisuuksia sekä monia eri viitekehyksiä. Teoriaosa pyrkii löytämään samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia tuote – tai yritysbrändin ja paikkabrändin välille. Tämä auttaa ymmärtämään paikkabränditeorian kehitystä sekä tulevaisuutta. Tutkijat ovat luoneet monia erilaisia lähestymistapoja paikkabrändäykseen ja niiden mukaan ovat johtaneet niistä omanlaisensa viitekehyksen. Tässä tutkimuksessa pyritään löytämään oikeat ominaisuudet näistä viitekehyksistä, jotka tukevat paikkabrändäysprosessin onnistumista. Tutkimus käsittelee Lappi – paikkabrändiä ja sen kehittämistä tapaustutkimuksena. Lapissa on vuosina 2011–2013 kehitetty uutta vahvaa brändiä, mikä kattaa koko Lapin alleen.
Paikkabrändäysprosessi on monipuolinen ja haasteellinen ilmiö toteutettavaksi. Tärkeimpänä edellytyksenä on prosessin johdonmukainen ja kokonaisvaltainen suunnittelu. Prosessiin liittyy niin suuri määrä eri toimijoita, joten on ehdottoman tärkeää, että kaikki tiedostavat prosessin tarkoituksen ja toteutustavan. Sen jälkeen tarvitaan vahvaa ammattitaitoa sekä pitkäjänteisyyttä projektin loppuunsaattamiseksi. Tuloksia projektista ei voi odottaa kuin vasta useiden vuosien päästä.