Undervisningsmaterial som en del av svenskundervisningen på högstadiet och i gymnasiet. Synpunkter på lärare och elever och ungdomars föreställningsvärld i lärobokstexter
Salminen, Sanna-Mari (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten ruotsinkielenopettajat yläasteella ja lukiossa käyttävät opetusmateriaaleja opetuksessaan. Lisäksi selvitetään oppilaiden mielipiteitä opetusmateriaalista. Enakko-oletuksen pohjalta, jonka mukaan oppikirja on tärkein opetusmateriaali, analysoin myös oppikirjojen tekstejä. Tutkimus paljastaa, miten tekstien aiheet ja kieli vastaavat nuorten maailmankuvaa ja kieltä. Tutkimuksen avulla voin verrata myös opettajien ja oppilaiden käsityksiä oppikirjoista itse saamaani kuvaan. Tutkimuksen aineisto koostuu opettajilta ja oppilailta saamistani vastauksista ja yläasteen ja lukion oppikirjojen teksteistä.
Tutkimuksen taustaksi kerron yleisesti vieraan kielen oppimisesta ja opetuksesta. Tarkemmin kerron eri opetusmateriaaleista, etenkin oppikirjasta, sen kielestä ja puutteista, sekä nuorten maailmankuvasta ja ajatuksista.
Kyselyyn vastanneiden opettajien opetuksessa oppikirja on opetusmateriaalin olennaisin osa. Sen lisäksi opettajat käyttävät vain vähän muuta materiaalia. Oppilaat ovat yleisesti tyytyväisiä saamaansa opetukseen, mutta toivovat, että opettajat käyttäisivät enemmän muuta materiaalia oppikirjan lisäksi. Kaikkien vastanneiden oppilaiden mielestä oppikirja ei kuitenkaan ole kiinnostava. Oppikirjojen kaikki tekstit eivät vastaa nuorten mielikuvia. Aiheet ja kieli eivät aina ole sopivia ja ajankohtaisia nuoria ajatellen.
Tutkimuksen taustaksi kerron yleisesti vieraan kielen oppimisesta ja opetuksesta. Tarkemmin kerron eri opetusmateriaaleista, etenkin oppikirjasta, sen kielestä ja puutteista, sekä nuorten maailmankuvasta ja ajatuksista.
Kyselyyn vastanneiden opettajien opetuksessa oppikirja on opetusmateriaalin olennaisin osa. Sen lisäksi opettajat käyttävät vain vähän muuta materiaalia. Oppilaat ovat yleisesti tyytyväisiä saamaansa opetukseen, mutta toivovat, että opettajat käyttäisivät enemmän muuta materiaalia oppikirjan lisäksi. Kaikkien vastanneiden oppilaiden mielestä oppikirja ei kuitenkaan ole kiinnostava. Oppikirjojen kaikki tekstit eivät vastaa nuorten mielikuvia. Aiheet ja kieli eivät aina ole sopivia ja ajankohtaisia nuoria ajatellen.