Suomalaisten pörssiyritysten innovaatiostrategiat ja corporate venturing
Salminen, Iida (2012)
Salminen, Iida
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Innovaatiot ovat yrityksille merkittävä keino vastata ympäristön muutoksiin ja koveneviin tuottavuusvaatimuksiin. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen yrityksillä on paremmat mahdollisuudet pysyä mukana teknologian ja uusien liiketoimintamallien kehityksessä. Harvoin yritys kykenee kuitenkaan innovoimaan ainoastaan oman osaamisensa turvin, ja yhä useammin resursseja haetaan ulkopuolelta muun muassa erilaisten kumppanuuksien ja yritysostojen avulla. Innovaatiostrategiat pyrkivät tunnistamaan missä ja minkälaisia innovaatioita yrityksessä tarvitaan.
Corporate venturing on tapa toteuttaa valittua innovaatiostrategiaa. Sen perimmäinen ajatus on investoida rohkeasti yrityksen ydinliiketoiminnoista erillään oleviin, potentiaalisiin liiketoimiin, joilla saattaa olla tulevaisuudessa yritykselle tärkeä strateginen arvo. Yritys voi toteuttaa corporate venturingia yrityksen sisäisesti tai ulkoisesti, jolloin se tukeutuu ulkopuolisiin resursseihin.
Innovaatiostrategioita ja corporate venturingia on tutkittu paljon, mutta Suomessa tutkimus on keskittynyt lähinnä muutamaan suureen yritykseen. Tämä työ pyrkiikin antamaan kokonaiskuvan innovaatiostrategioiden ja corporate venturingin tilasta suomalaisissa pörssiyrityksissä, joista osalla on olemassa tarvittavat resurssit myös corporate venturing -toimintaan. Tutkimus toteutettiin perehtymällä yrityksistä julkisesti saataviin tietoihin, kuten vuosikertomuksiin, tilinpäätöksiin ja pörssitiedotteisiin aikavälillä 2005–2010.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa suomalaisista pörssiyrityksistä hakee tukea innovointityöhön yrityksen rajojen ulkopuolelta muun muassa tutkimusyhteistyön muodossa. Enemmistö tutkimuksen kohteena olleista yrityksistä investoi kehitykseen, mutta silti lähes 30 % yrityksistä ei omaa selkeää innovaatiostrategiaa. Lisäksi kehityspanostus suhteessa yritysten liikevaihtoon on monella vaatimatonta verrattuna toimialan keskiarvoon. Innovoinnit keskittyvät myös vahvasti tuotteisiin. Tutkimuksen mukaan corporate venturingia esiintyy pörssiyrityksissä ja sitä sovelletaan toimialasta riippumatta. Sitoutuminen corporate venturingiin ei ole ollut kovin pitkäjänteistä. Mahdollisuudet corporate venturingin laajempaan käyttöön ovat kuitenkin olemassa ja viisaasti käytettynä se voi avata yritykselle paljon uusia mahdollisuuksia.
Corporate venturing on tapa toteuttaa valittua innovaatiostrategiaa. Sen perimmäinen ajatus on investoida rohkeasti yrityksen ydinliiketoiminnoista erillään oleviin, potentiaalisiin liiketoimiin, joilla saattaa olla tulevaisuudessa yritykselle tärkeä strateginen arvo. Yritys voi toteuttaa corporate venturingia yrityksen sisäisesti tai ulkoisesti, jolloin se tukeutuu ulkopuolisiin resursseihin.
Innovaatiostrategioita ja corporate venturingia on tutkittu paljon, mutta Suomessa tutkimus on keskittynyt lähinnä muutamaan suureen yritykseen. Tämä työ pyrkiikin antamaan kokonaiskuvan innovaatiostrategioiden ja corporate venturingin tilasta suomalaisissa pörssiyrityksissä, joista osalla on olemassa tarvittavat resurssit myös corporate venturing -toimintaan. Tutkimus toteutettiin perehtymällä yrityksistä julkisesti saataviin tietoihin, kuten vuosikertomuksiin, tilinpäätöksiin ja pörssitiedotteisiin aikavälillä 2005–2010.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa suomalaisista pörssiyrityksistä hakee tukea innovointityöhön yrityksen rajojen ulkopuolelta muun muassa tutkimusyhteistyön muodossa. Enemmistö tutkimuksen kohteena olleista yrityksistä investoi kehitykseen, mutta silti lähes 30 % yrityksistä ei omaa selkeää innovaatiostrategiaa. Lisäksi kehityspanostus suhteessa yritysten liikevaihtoon on monella vaatimatonta verrattuna toimialan keskiarvoon. Innovoinnit keskittyvät myös vahvasti tuotteisiin. Tutkimuksen mukaan corporate venturingia esiintyy pörssiyrityksissä ja sitä sovelletaan toimialasta riippumatta. Sitoutuminen corporate venturingiin ei ole ollut kovin pitkäjänteistä. Mahdollisuudet corporate venturingin laajempaan käyttöön ovat kuitenkin olemassa ja viisaasti käytettynä se voi avata yritykselle paljon uusia mahdollisuuksia.