Strategian implementoinnin tehostaminen yrityksissä
Salminen, Antti (2009)
Salminen, Antti
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristöjen muuttuessa yhä turbulentimmiksi ja vaikeammin ennakoitaviksi, on yritysjohdon kyettävä ohjaamaan yrityksensä ja sen organisaation toimintaa nopeasti ja tehokkaasti. Voidaan sanoa, että toimintaympäristöön sopiva ja toimiva strategia on tänä päivänä yrityksen elinehto. Strategista johtamista on tutkittu paljon, mutta tutkimus on painottunut strategian suunnittelun tutkimiseen. Paljon vähemmän on kirjoitettu siitä, miten strategia tulisi toteuttaa käytännössä. Yhä useammat yritysjohtajat ovat kuitenkin havainneet, että strategisen johtamisen suurimmat haasteet liittyvät usein strategian toteutukseen. Yritysjohto kokee myös, ettei sillä aina ole käytössään strategian implementoinnissa tarvittavaa osaamista ja apuvälineitä. Tämä nostaa esiin tarpeen kehittää edelleen strategian implementoinnin tutkimusta.
Tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan strategian toteutusta eli implementointia. Tutkimus nostaa esiin kysymyksen: mitä hyötyä on hienosta strategiasta, jos sitä ei osata johtaa osaksi organisaation päivittäistä toimintaa?
Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietämystä strategian implementoinnin haasteista, ja osallistua konkreettisella tasolla uuden implementoinnin työkalun kehittämiseen. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu haastattelemalla kolmea yritysjohtajaa, jotka esittävät oman mielipiteensä kehitettävästä implementointityökalusta. Tutkittavaa ja kehitettävää implementointityökalua kutsutaan ASKEL-malliksi. Malli koostuu seitsemästä portaasta, jotka ovat: Strategian toteutuskelpoisuuden varmistaminen, strategian toteutuksen suunnittelu, johtamisresurssien riittävyyden varmistaminen, strategian lanseeraus, strategian toteutukseen liittyvä tunnejohtaminen, strategian etenemisen johtaminen sekä strategian reaktiivisuuden ja proaktiivisuuden varmistaminen. ASKEL-malli on tätä tutkimusta tehtäessä vielä kehitysvaiheessa, ja siihen etsitään kehityskohtia tämän tutkimuksen kautta. Koska implementoinnin tueksi on kehitetty verraten vähän apuvälineitä, voidaan olettaa, että ASKEL-mallin avulla voidaan oleellisesti tehostaa strategian toteuttamista.
Tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan strategian toteutusta eli implementointia. Tutkimus nostaa esiin kysymyksen: mitä hyötyä on hienosta strategiasta, jos sitä ei osata johtaa osaksi organisaation päivittäistä toimintaa?
Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietämystä strategian implementoinnin haasteista, ja osallistua konkreettisella tasolla uuden implementoinnin työkalun kehittämiseen. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu haastattelemalla kolmea yritysjohtajaa, jotka esittävät oman mielipiteensä kehitettävästä implementointityökalusta. Tutkittavaa ja kehitettävää implementointityökalua kutsutaan ASKEL-malliksi. Malli koostuu seitsemästä portaasta, jotka ovat: Strategian toteutuskelpoisuuden varmistaminen, strategian toteutuksen suunnittelu, johtamisresurssien riittävyyden varmistaminen, strategian lanseeraus, strategian toteutukseen liittyvä tunnejohtaminen, strategian etenemisen johtaminen sekä strategian reaktiivisuuden ja proaktiivisuuden varmistaminen. ASKEL-malli on tätä tutkimusta tehtäessä vielä kehitysvaiheessa, ja siihen etsitään kehityskohtia tämän tutkimuksen kautta. Koska implementoinnin tueksi on kehitetty verraten vähän apuvälineitä, voidaan olettaa, että ASKEL-mallin avulla voidaan oleellisesti tehostaa strategian toteuttamista.