Sairaanhoitajien viestintätyytyväisyys. Tarkastelussa organisaation sähköinen viestintä
Salminen, Anna-Stiina (2008)
Salminen, Anna-Stiina
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sairaanhoitajien viestintätyytyväisyyttä sisäisen viestinnän sähköisiin viestintäkanaviin. Sähköisiä kanavia tässä tutkimuksessa ovat sähköposti, intranet ja ekstranet. Viestintätyytyväisyyttä tutkittiin vajetutkimuksen avulla. Viestintätyytyväisyys on subjektiivinen kokemus, jossa ovat mukana sairaanhoitajien ammatillisuudesta ja sairaalaorganisaatiosta nousevat kontingenssitekijät. Sairaanhoitajan ammatilliset kontingenssitekijät ovat sairaanhoitajien asiantuntijuuteen ja työn suorittamiseen liittyviä tekijöitä, kun taas sairaalaorganisaation kontingenssitekijät liittyvät organisaatiorakenteeseen ja kokoon. Terveysviestintä, jolla tarkoitetaan terveydenhuoltoon liittyvää viestintää, on mukana organisaation sähköisessä viestinnässä.
Tutkimuksen kohdeorganisaatio oli Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Kysely kohdistettiin Tampereen yliopistollisen sairaalan toimialue 2:n (TA 2) sairaanhoitajille. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeen avulla kerätyistä vastauksista. Kysely jaettiin 180:lle sairaanhoitajalle, vastausprosentti oli 35 (63 vastaajaa). Viestintätyytyväisyyskyselyn vastaukset analysoitiin tilastollisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että organisaation jäsenet kokivat viestintävajeet samansuuntaisesti. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat lähiesimiesviestintään. Vähemmän tyytyväisiä sairaanhoitajat olivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johdon kautta välittyvään tietoon. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat toimialueen johdon kautta välittyvään tietoon. Kaikissa organisaatiotasoissa viestintävajeita esiintyi palkka ja työehtoihin liittyvissä tiedoissa, omaan työhön liittyvissä erikoisalatiedoissa, uusimmissa tutkimuksissa ja hoitotyössä käytettävien teknisten laitteiden kohdalla. Sähköisen viestinnän hyväksi puoleksi vastaajat kokivat tavoitettavuuden, toimivuuden ja nopeuden. Huonoiksi puoliksi koettiin ajan puute ja sähköpostiviestien runsaus. Käytetyin kanava oli sähköposti, toiseksi käytetyin intranet ja vähiten käytetyin ekstranet.
Tutkimuksen kohdeorganisaatio oli Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Kysely kohdistettiin Tampereen yliopistollisen sairaalan toimialue 2:n (TA 2) sairaanhoitajille. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeen avulla kerätyistä vastauksista. Kysely jaettiin 180:lle sairaanhoitajalle, vastausprosentti oli 35 (63 vastaajaa). Viestintätyytyväisyyskyselyn vastaukset analysoitiin tilastollisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että organisaation jäsenet kokivat viestintävajeet samansuuntaisesti. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat lähiesimiesviestintään. Vähemmän tyytyväisiä sairaanhoitajat olivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johdon kautta välittyvään tietoon. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat toimialueen johdon kautta välittyvään tietoon. Kaikissa organisaatiotasoissa viestintävajeita esiintyi palkka ja työehtoihin liittyvissä tiedoissa, omaan työhön liittyvissä erikoisalatiedoissa, uusimmissa tutkimuksissa ja hoitotyössä käytettävien teknisten laitteiden kohdalla. Sähköisen viestinnän hyväksi puoleksi vastaajat kokivat tavoitettavuuden, toimivuuden ja nopeuden. Huonoiksi puoliksi koettiin ajan puute ja sähköpostiviestien runsaus. Käytetyin kanava oli sähköposti, toiseksi käytetyin intranet ja vähiten käytetyin ekstranet.