Kilpailustrategian kehittäminen matkavakuutusalalla: Case Fennia
Salmi, Johanna (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Matkavakuutusala on todettu kannattavaksi vakuutusyhtiöille. Tästä huolimatta pienenä vakuutuslajina yhtiöt eivät ole panostaneet suuresti sen kehittämiseen. Osittain myös tästä johtuen Eurooppalainen on säilyttänyt noin 50 % markkinaosuuden vuosikymmeniä. Ulkomaanmatkailu on arkipäiväistynyt suomalaisten keskuudessa ja tämä on vain yksi syy miksi ulkomaanmatkailun voidaan olettaa kasvavan tulevaisuudessa. Matkavakuutusala nousi laajemmassa määrin ajankohtaiseksi vakuutusyhtiöissä Aasian tsunamikatastrofin (2004) myötä, koska luonnonkatastrofit kasvattavat riskejä matkavakuutustuotteiden osalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu Porterin toimiala- ja kilpailuanalyysien, strategisten ryhmien, kilpailun perusstrategioiden sekä Ansoffin kasvumatriisin ympärille. Tutkimusongelmana on: Kuinka kasvatetaan vakuutusyhtiö Fennian markkinaosuutta matkavakuutusalalla? Tutkimuksen tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusongelmaa lähestytään haastattelemalla teemahaastattelumenetelmää käyttäen matkavakuutusalan -, matkailualan - ja muita asiantuntijoita. Tutkimusta varten haastateltiin kaikkiaan 12 asiantuntijaa. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan kuluttajien matkavakuutusalaa.
Tulevaisuudessa voidaan odottaa ulkomaanmatkailun hienoista kasvua. Markkinaosuutta saadaan kasvatettua pyrkimällä yhteistyöhön matkanjärjestäjien ja luottokortteja tarjoavien yhtiöiden kanssa. Omatoimimatkailijoille tulee olla omat myyntikanavat internetissä ja heidät tulee ottaa paremmin huomioon kehittämällä matkavakuutusehtoja suopeammiksi omatoimimatkailijoita kohtaan. Fennian kohdalla hinta on tekijä, joka tulee nostaa kilpailueduksi yhtiön markkinoinnissa. Seuraavaksi tulisi tutkia yritysten matkavakuutusalaa, jonka jälkeen toimialoja päästään vertaamaan ja analysoimaan kumpaan toimialaan tässä tilanteessa on kannattavampaa keskittyä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu Porterin toimiala- ja kilpailuanalyysien, strategisten ryhmien, kilpailun perusstrategioiden sekä Ansoffin kasvumatriisin ympärille. Tutkimusongelmana on: Kuinka kasvatetaan vakuutusyhtiö Fennian markkinaosuutta matkavakuutusalalla? Tutkimuksen tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusongelmaa lähestytään haastattelemalla teemahaastattelumenetelmää käyttäen matkavakuutusalan -, matkailualan - ja muita asiantuntijoita. Tutkimusta varten haastateltiin kaikkiaan 12 asiantuntijaa. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan kuluttajien matkavakuutusalaa.
Tulevaisuudessa voidaan odottaa ulkomaanmatkailun hienoista kasvua. Markkinaosuutta saadaan kasvatettua pyrkimällä yhteistyöhön matkanjärjestäjien ja luottokortteja tarjoavien yhtiöiden kanssa. Omatoimimatkailijoille tulee olla omat myyntikanavat internetissä ja heidät tulee ottaa paremmin huomioon kehittämällä matkavakuutusehtoja suopeammiksi omatoimimatkailijoita kohtaan. Fennian kohdalla hinta on tekijä, joka tulee nostaa kilpailueduksi yhtiön markkinoinnissa. Seuraavaksi tulisi tutkia yritysten matkavakuutusalaa, jonka jälkeen toimialoja päästään vertaamaan ja analysoimaan kumpaan toimialaan tässä tilanteessa on kannattavampaa keskittyä.