ARVON KOKEMINEN ÄLYPUHELINTEN KÄYTÖSSÄ - nuoret ja uutismedia
Sainio, Tatu (2013)
Sainio, Tatu
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Älykkäiden mobiililaitteiden laaja levinneisyys ja edistynyt teknologia on mahdollistanut jatkuvasti kehittyvät mediapalvelut. Tämä on muovannut kuluttajakäyttäytymistä merkittävästi, mistä ei ole riittävästi tietoa. Tässä Pro Gradu -tutkielmassa analysoitiin arvon kokemista mobiililaitteilla käytettävissä digitaalisissa uutispalveluissa.
Asiakaslähtöisen ajattelun nousu yhdeksi tärkeimmistä markkinoinnin teemoista puolsi aiheen tutkimista tästä näkökulmasta. Aihetta lähestyttiin kuvaamalla palvelu- ja arvokirjallisuutta, jonka perusteella jäsennettiin arvon ulottuvuudet. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu aiempaan tutkimukseen, jossa tämän tutkimuksen tavoin, tutkittiin koettua arvoa mobiileilla laitteilla käytettävissä palveluissa.
Pro Gradu -tutkimuksessa analysoitiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin palveluiden käyttöä tarkastelemalla, miten nuoret kuluttajat käyttävät mediaa. Empirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat olivat kohderyhmään kuuluvia kuluttajia, jotka käyttävät media palveluita. Kerätty aineisto analysoitiin ja jäsenneltiin arvon osatekijöiden eli ulottuvuuksien mukaisesti. Haastatteluaineistolla pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät ohjaavat palveluiden käyttöä.
Aineiston perusteella todettiin, että palveluita kehitettäessä tulee huomioida sekä hedonistiset että utilitaristiset tarpeet. Tärkeimmiksi käytön syiksi nousivat viihteellisyys ja hinta suhteessa koettuun laatuun. Tämän lisäksi arvostettiin helppoa ja selkeää käytettävyyttä, sekä sopivan pituisia artikkeleita yleensä lyhyihin lukuhetkiin. Tutkimuksen perusteella yhdeksi kehitysehdotukseksi nousi sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuudet, joiden kautta kokeillaan uusia mediakanavia ja palveluita helpommin.
Asiakaslähtöisen ajattelun nousu yhdeksi tärkeimmistä markkinoinnin teemoista puolsi aiheen tutkimista tästä näkökulmasta. Aihetta lähestyttiin kuvaamalla palvelu- ja arvokirjallisuutta, jonka perusteella jäsennettiin arvon ulottuvuudet. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu aiempaan tutkimukseen, jossa tämän tutkimuksen tavoin, tutkittiin koettua arvoa mobiileilla laitteilla käytettävissä palveluissa.
Pro Gradu -tutkimuksessa analysoitiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin palveluiden käyttöä tarkastelemalla, miten nuoret kuluttajat käyttävät mediaa. Empirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat olivat kohderyhmään kuuluvia kuluttajia, jotka käyttävät media palveluita. Kerätty aineisto analysoitiin ja jäsenneltiin arvon osatekijöiden eli ulottuvuuksien mukaisesti. Haastatteluaineistolla pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät ohjaavat palveluiden käyttöä.
Aineiston perusteella todettiin, että palveluita kehitettäessä tulee huomioida sekä hedonistiset että utilitaristiset tarpeet. Tärkeimmiksi käytön syiksi nousivat viihteellisyys ja hinta suhteessa koettuun laatuun. Tämän lisäksi arvostettiin helppoa ja selkeää käytettävyyttä, sekä sopivan pituisia artikkeleita yleensä lyhyihin lukuhetkiin. Tutkimuksen perusteella yhdeksi kehitysehdotukseksi nousi sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuudet, joiden kautta kokeillaan uusia mediakanavia ja palveluita helpommin.