Markkinoinnin automaatio liidien hallinnan työkaluna
Saaristo, Emilia (2016)
Saaristo, Emilia
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda lisäymmärrystä liidien hallintaan markkinoinnin automaation ja sisältömarkkinoinnin kautta, jotka tässä tutkimuksessa hahmotetaan liidien hallinnan työkaluiksi. Tarkoitusta mukaillen on muodostettu kolme osatavoitetta, joista ensimmäinen on hahmottaa markkinoinnin automaation ominaispiirteet. Toisena tavoitteena on syventää ymmärrystä markkinoinnin automaatiosta kartoittamalla sisältömarkkinoinnin käytäntöjä ja sitä, miten ne ilmenevät markkinoinnin automaation toiminnoissa. Kolmantena tavoitteena on valjastaa edellä mainitut kaksi ensimmäistä tavoitetta osaksi liidien hallintaa: millainen on näiden kolmen yhteinen dynamiikka.
Digitalisaation myötä asiakkaiden ostoprosessi on siirtynyt vahvasti verkkoon. Tämä edellyttää, että yritystenkin tulisi olla siellä missä asiakas on. Tuotelähtöisyys on historiaa ja asiakaslähtöisyys vastaavasti nykyisyyttä ja tulevaisuutta: asiakasta on palveltava siellä, missä asiakas haluaa häntä palveltavan, juuri oikeaan aikaan ja oikeilla sisällöillä. Tutkimuksen viitekehys muodostuu AIDA-markkinointimallista, jonka sisään sijoitetaan suhteellisen vähän aiempaa tutkimusta omaavan markkinoinnin automaation ja sisältömarkkinoinnin teoriat. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää markkinoinnin automaatio -ilmiötä, joka johtaa tutkimuksen luonteeltaan kvalitatiiviseksi. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kuutta asiantuntijaa aiheesta.
Tutkimustuloksiin pohjaten markkinoinnin automaatio ei ole teknologinen, vaan strateginen hanke, joka alkaa koko organisaation sitouttamisella. Yrityskulttuuri on suurin este markkinoinnin automaation onnistumiselle. Sisältömarkkinointi on erottamaton osa automaatiota sen herättäessä ihmisissä tunteita. Markkinoinnin automaatio ja sisältömarkkinointi tehostavat liidien hallintaa tehden siitä systemaattisen prosessin, jota voidaan optimoida matkan varrella. Markkinoinnin automaatio vie markkinointia ja myyntiä lähemmäksi toisiaan. Automaation tuottama analytiikka on avain markkinoinnin arvostuksen kasvattamiseen, jota tulisi osata rohkeasti hyödyntää.
Digitalisaation myötä asiakkaiden ostoprosessi on siirtynyt vahvasti verkkoon. Tämä edellyttää, että yritystenkin tulisi olla siellä missä asiakas on. Tuotelähtöisyys on historiaa ja asiakaslähtöisyys vastaavasti nykyisyyttä ja tulevaisuutta: asiakasta on palveltava siellä, missä asiakas haluaa häntä palveltavan, juuri oikeaan aikaan ja oikeilla sisällöillä. Tutkimuksen viitekehys muodostuu AIDA-markkinointimallista, jonka sisään sijoitetaan suhteellisen vähän aiempaa tutkimusta omaavan markkinoinnin automaation ja sisältömarkkinoinnin teoriat. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää markkinoinnin automaatio -ilmiötä, joka johtaa tutkimuksen luonteeltaan kvalitatiiviseksi. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kuutta asiantuntijaa aiheesta.
Tutkimustuloksiin pohjaten markkinoinnin automaatio ei ole teknologinen, vaan strateginen hanke, joka alkaa koko organisaation sitouttamisella. Yrityskulttuuri on suurin este markkinoinnin automaation onnistumiselle. Sisältömarkkinointi on erottamaton osa automaatiota sen herättäessä ihmisissä tunteita. Markkinoinnin automaatio ja sisältömarkkinointi tehostavat liidien hallintaa tehden siitä systemaattisen prosessin, jota voidaan optimoida matkan varrella. Markkinoinnin automaatio vie markkinointia ja myyntiä lähemmäksi toisiaan. Automaation tuottama analytiikka on avain markkinoinnin arvostuksen kasvattamiseen, jota tulisi osata rohkeasti hyödyntää.