Reklamaatio sopimussuhteessa
Saari, Atte (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Maailmantalouden heilahtelut, kasvanut epävarmuus ja levottomat markkinat poikivat ongelmia ja riskejä ja vaikeuksia niin yrityksille kuin yksityisille kuluttajillekin.
Toimijoiden kokiessa taloudellisia vaikeuksia, vaikeudet heijastuvat usein heidän suorituksiinsa ja herkkyyteensä vaatia korvauksia jonkin oletetun sopimusrikkomuksen johdosta. Taantumakausi saattaa näin välillisesti tuoda ongelmia sopimussuhteeseen ja sen täytäntöönpanoon.
Sopimusrikkomuksen tapahtuessa vastaanottava osapuoli on velvollinen reklamoimaan, jotta oikeus vedota virheeseen säilyisi. Monet lait, kuten esimerkiksi kuluttajansuojalaki, laki maakaaresta, kauppalaki ja asuntokauppalaki, vaativat säännöksissään ostajaa reklamoimaan virheen johdosta kohtuullisessa ajassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka pitkä tuo mainittu kohtuullinen aika on, mitkä seikat vaikuttavat sen pituuteen ja miten reklamaatio täytyy suorittaa, jotta se on juridisesti pätevä.
Tutkimuksessa keskitytään reklamaation tekemiseen eri sopimussuhteissa. Tarkoituksena on antaa myös toimintasuosituksia yrityksille, jotta tämä voisi minimoida mahdolliset riskit sopimuksen perusteettomasta päättymisestä ja siitä aiheutuvista vahingoista. Tutkimuksessa selvitetään vastaavasti myös mahdollisuuksia rajoittaa vastuuta sopimusrikkomuksesta.
Toimijoiden kokiessa taloudellisia vaikeuksia, vaikeudet heijastuvat usein heidän suorituksiinsa ja herkkyyteensä vaatia korvauksia jonkin oletetun sopimusrikkomuksen johdosta. Taantumakausi saattaa näin välillisesti tuoda ongelmia sopimussuhteeseen ja sen täytäntöönpanoon.
Sopimusrikkomuksen tapahtuessa vastaanottava osapuoli on velvollinen reklamoimaan, jotta oikeus vedota virheeseen säilyisi. Monet lait, kuten esimerkiksi kuluttajansuojalaki, laki maakaaresta, kauppalaki ja asuntokauppalaki, vaativat säännöksissään ostajaa reklamoimaan virheen johdosta kohtuullisessa ajassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka pitkä tuo mainittu kohtuullinen aika on, mitkä seikat vaikuttavat sen pituuteen ja miten reklamaatio täytyy suorittaa, jotta se on juridisesti pätevä.
Tutkimuksessa keskitytään reklamaation tekemiseen eri sopimussuhteissa. Tarkoituksena on antaa myös toimintasuosituksia yrityksille, jotta tämä voisi minimoida mahdolliset riskit sopimuksen perusteettomasta päättymisestä ja siitä aiheutuvista vahingoista. Tutkimuksessa selvitetään vastaavasti myös mahdollisuuksia rajoittaa vastuuta sopimusrikkomuksesta.