Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuluttajien luottamuksen yhteys osakemarkkinoihin

Rönkkö, Janne (2005)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Rönkkö, Janne
2005
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuluttajien luottamuksen ja osakemarkkinoiden välistä yhteyttä Suomessa ja USA:ssa. Tutkimusongelmana on: Voisiko kuluttajien luot-tamuksella mahdollisesti ennustaa osakemarkkinoiden tulevaa kehitystä? Toisaalta tut-kimusmenetelmänä käytetty Granger -kausaalisuustesti mahdollistaa muuttujien toisen- suuntaisen testauksen. Tutkimuksessa on myös testattu, edeltävätkö osakemarkkinat kuluttajien luottamusta. Tutkimuksessa on käytetty Suomen aineistona Tilastokeskuk-sen kuluttajien luottamusindeksiä ja Hex-portfolioindeksiä, USA:n aineistona on käytet-ty Michiganin Yliopiston kuluttajien luottamusindeksiä ja S&P 500-osakeindeksiä. Tar-kasteluajanjakso on vuoden 1995 lokakuusta vuoden 2003 tammikuuhun. Tutkimusme-netelminä on käytetty korrelaatiotarkastelua ja Granger -kausaalisuustestiä

Tuloksista nähdään, että jokaisella muuttujaparilla Suomen, USA:n ja näiden ristikkäis-tarkastelussa löydettiin pääsääntöisesti yhdensuuntainen Granger -kausaalisuus osake-markkinoista kuluttajien luottamukseen. Toisin sanoen osakemarkkinoiden viivästetty-jen arvojen lisääminen kuluttajien luottamusta selittävään regressioon paransi regression ennustusvoimaa. Kausaalisuutta kuluttajien luottamuksesta osakemarkkinoihin löydet-tiin ainoastaan tutkittaessa USA:n kuluttajien luottamuksen mahdollista kausaalisuutta Suomen osakemarkkinoihin, mutta tässäkin tapauksessa löydetty kausaalisuus oli heik-koa. Toisin sanoen osakemarkkinoiden viivästettyjä arvoja voidaan käyttää hyväksi en-nustettaessa kuluttajien luottamuksen kehitystä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6733]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste