Kuluttajien luottamuksen yhteys osakemarkkinoihin
Rönkkö, Janne (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuluttajien luottamuksen ja osakemarkkinoiden välistä yhteyttä Suomessa ja USA:ssa. Tutkimusongelmana on: Voisiko kuluttajien luot-tamuksella mahdollisesti ennustaa osakemarkkinoiden tulevaa kehitystä? Toisaalta tut-kimusmenetelmänä käytetty Granger -kausaalisuustesti mahdollistaa muuttujien toisen- suuntaisen testauksen. Tutkimuksessa on myös testattu, edeltävätkö osakemarkkinat kuluttajien luottamusta. Tutkimuksessa on käytetty Suomen aineistona Tilastokeskuk-sen kuluttajien luottamusindeksiä ja Hex-portfolioindeksiä, USA:n aineistona on käytet-ty Michiganin Yliopiston kuluttajien luottamusindeksiä ja S&P 500-osakeindeksiä. Tar-kasteluajanjakso on vuoden 1995 lokakuusta vuoden 2003 tammikuuhun. Tutkimusme-netelminä on käytetty korrelaatiotarkastelua ja Granger -kausaalisuustestiä
Tuloksista nähdään, että jokaisella muuttujaparilla Suomen, USA:n ja näiden ristikkäis-tarkastelussa löydettiin pääsääntöisesti yhdensuuntainen Granger -kausaalisuus osake-markkinoista kuluttajien luottamukseen. Toisin sanoen osakemarkkinoiden viivästetty-jen arvojen lisääminen kuluttajien luottamusta selittävään regressioon paransi regression ennustusvoimaa. Kausaalisuutta kuluttajien luottamuksesta osakemarkkinoihin löydet-tiin ainoastaan tutkittaessa USA:n kuluttajien luottamuksen mahdollista kausaalisuutta Suomen osakemarkkinoihin, mutta tässäkin tapauksessa löydetty kausaalisuus oli heik-koa. Toisin sanoen osakemarkkinoiden viivästettyjä arvoja voidaan käyttää hyväksi en-nustettaessa kuluttajien luottamuksen kehitystä.
Tuloksista nähdään, että jokaisella muuttujaparilla Suomen, USA:n ja näiden ristikkäis-tarkastelussa löydettiin pääsääntöisesti yhdensuuntainen Granger -kausaalisuus osake-markkinoista kuluttajien luottamukseen. Toisin sanoen osakemarkkinoiden viivästetty-jen arvojen lisääminen kuluttajien luottamusta selittävään regressioon paransi regression ennustusvoimaa. Kausaalisuutta kuluttajien luottamuksesta osakemarkkinoihin löydet-tiin ainoastaan tutkittaessa USA:n kuluttajien luottamuksen mahdollista kausaalisuutta Suomen osakemarkkinoihin, mutta tässäkin tapauksessa löydetty kausaalisuus oli heik-koa. Toisin sanoen osakemarkkinoiden viivästettyjä arvoja voidaan käyttää hyväksi en-nustettaessa kuluttajien luottamuksen kehitystä.