Kuluttajakeskeisyys uuden tuotteen kehitysprosessissa. Case- tutkimus kuluttajien tarpeiden huomioimisesta Nunnanlahden Uuni Oy:n Kultaisen Tulen Arinan tulisijamalliston kehityksessä
Räty, Ulla (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Uuden tuotteen kehittämisessä tavoitteena on kuluttajien tarpeisiin vastaaminen ja lisäarvon tuottaminen, jolloin parannetaan myös yrityksen kilpailukykyä. Tarpeiden löytämiseksi eri tieteenaloilla käytetään toimintatapoja - kuten asiakaslähtöisyys tai käyttäjälähtöisyys -, jotka perustuvat kuluttajien käyttäytymisen tutkimiseen. Tämän tutkielman ongelmana on määritellä, mitä kuluttajakeskeisyydellä lopulta tarkoitetaan ja kuinka se ilmenee yrityksen uuden tuotteen kehittämisen kontekstissa. Tutkielma on toiminta-analyyttinen ja aineistona on käytetty kyseisten tieteenalojen kirjallisuutta ja tieteellisiä julkaisuja.
Ongelmaa lähestytään suhdemarkkinoinnin näkökulmasta, kuluttajan ja tuotteen suhteen avulla. Suhteen ydindimensiot määrittelemällä käsitteellistetään suhteen taajuudet, jotka taas kertovat kuluttajan kokemasta tuotteen kokonaisarvosta. Koska kuluttajan ja tuotteen suhde on monitahoinen ja dynaaminen ilmiö, otetaan huomioon myös kuluttajan elämäntilanne ja arvo- ja asennemaailma. Nämä yhdessä muodostavat kuluttajakeskeisyyden määritelmän. Tuotekehitysprosessin lopulliset kokonaisvaatimukset muodostuvat, kun tarkastellaan myös innovaatioille olennaista ominaisuuksien epäjatkuvuutta. Tutkielman mukaan kuluttajakeskeisyys kulminoituu silloin tuotekehitysprosessissa konseptin kehittämiseen. Kriittisiä tekijöitä kuluttajakeskeisyyden toteutumiseksi ovat tällöin saatu kuluttajatieto ja sen muokkaaminen, joiden tulee perustua kuluttajakeskeisyyden määritelmään innovatiivisuus huomioiden. Nämä kriittiset tekijät muodostavat tuotekehitysprosessin kuluttajakeskeisyyden toteutumisen kaksi arvioitavissa olevaa ulottuvuutta.
Tutkielman empiria on toteutettu Nunnanlahden Uuni Oy:ssä case- tutkimuksena, jonka mukaisesti on käytetty hyväksi kvalitatiivista ja kvantitatiivista aineistoa sekä havainnointia kuluttajakeskeisyyden toteutumisen arvioimiseksi Kultaisen Tulen Arinan malliston kehitysprosessissa. Empiriasta saadun tuloksen perusteella on määritelty toimenpide-ehdotukset Nunnanlahden Uuni Oy:lle. Empirian tuloksena voidaan päätellä kuluttajakeskeisyyden olevan koko organisaatiota koskeva toimintapa ja filosofia, mikä vaikuttaa myös yrityskulttuuriin.
Ongelmaa lähestytään suhdemarkkinoinnin näkökulmasta, kuluttajan ja tuotteen suhteen avulla. Suhteen ydindimensiot määrittelemällä käsitteellistetään suhteen taajuudet, jotka taas kertovat kuluttajan kokemasta tuotteen kokonaisarvosta. Koska kuluttajan ja tuotteen suhde on monitahoinen ja dynaaminen ilmiö, otetaan huomioon myös kuluttajan elämäntilanne ja arvo- ja asennemaailma. Nämä yhdessä muodostavat kuluttajakeskeisyyden määritelmän. Tuotekehitysprosessin lopulliset kokonaisvaatimukset muodostuvat, kun tarkastellaan myös innovaatioille olennaista ominaisuuksien epäjatkuvuutta. Tutkielman mukaan kuluttajakeskeisyys kulminoituu silloin tuotekehitysprosessissa konseptin kehittämiseen. Kriittisiä tekijöitä kuluttajakeskeisyyden toteutumiseksi ovat tällöin saatu kuluttajatieto ja sen muokkaaminen, joiden tulee perustua kuluttajakeskeisyyden määritelmään innovatiivisuus huomioiden. Nämä kriittiset tekijät muodostavat tuotekehitysprosessin kuluttajakeskeisyyden toteutumisen kaksi arvioitavissa olevaa ulottuvuutta.
Tutkielman empiria on toteutettu Nunnanlahden Uuni Oy:ssä case- tutkimuksena, jonka mukaisesti on käytetty hyväksi kvalitatiivista ja kvantitatiivista aineistoa sekä havainnointia kuluttajakeskeisyyden toteutumisen arvioimiseksi Kultaisen Tulen Arinan malliston kehitysprosessissa. Empiriasta saadun tuloksen perusteella on määritelty toimenpide-ehdotukset Nunnanlahden Uuni Oy:lle. Empirian tuloksena voidaan päätellä kuluttajakeskeisyyden olevan koko organisaatiota koskeva toimintapa ja filosofia, mikä vaikuttaa myös yrityskulttuuriin.