Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reilun kaupan reiluus

Rytkönen, Tuukka-Matias (2011)

 
Katso/Avaa
osuva_4346.pdf (548.8Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Rytkönen, Tuukka-Matias
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Reilun kaupan väitetään olevan uusi kuluttajavetoinen ratkaisumalli kehitysmaiden ongelmiin. Toisaalta viime aikoina esiin on noussut myös kriittisiä näkökulmia Reilun kaupan toimivuutta kohtaan, mikä tekee siitä mielenkiintoisen tutkimuskohteen.

Tutkimuksen tarkoituksena on arvioida Reilun kaupan kokonaisvaikutuksia sekä selvittää kuluttajahinnan vaihtelua vähittäiskaupassa. Tutkimuksen tarkoitukseen pyritään pääsemään kahden tavoitteen avulla. Ensimmäisenä tavoitteena on luoda teoreettisen viitekehyksen ja aiempien tutkimusten avulla ymmärrystä siihen, mitä vaikutuksia Reilulla kaupalla on sekä kehitysmaissa että länsimaissa. Toisena tavoitteena on arvioida Reilun kaupan tuotteiden hintojen vaihtelua vertaamalla niitä vastaavien tavallisten tuotteiden hintojen vaihteluun.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostetaan jäsentämällä Reiluun kauppaan liittyvä talousteoria. Teoreettisen viitekehyksen luomiseen käytetään myös aiempia Reiluun kauppaan liittyviä tutkimuksia. Teoreettisen viitekehyksen mukaan Reilun kaupan järjestelmä voi kehitysmaissa auttaa siihen kuuluvia tuottajia. Reilu kauppa voi kuitenkin johtaa myös siihen kuulumattomien tuottajien aseman heikkenemiseen.

Tutkimuksen empiirisen analyysin aineisto muodostetaan keräämällä hintatietoja sekä Reilun kaupan että tavallisten banaanien ja kahvien kuluttajahinnoista. Tarkastelun keskiöön nousee, vaihtelevatko Reilun kaupan hinnat enemmän kuin Reiluun kauppaan kuulumattomien tuotteiden hinnat.

Empiirinen analyysin tulokset osoittivat, että Reilun kaupan tuotteiden hinnat vaihtelevat länsimaissa huomattavasti enemmän kuin Reiluun kauppaan kuulumattomien tuotteiden hinnat. Tämän perusteella voidaan päätellä, että vähittäiskaupan on mahdollista segmentoida asiakkaansa ja harjoittaa hintadiskriminaatiota, mikä nostaa Reilun kaupan hintoja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3282]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste