Hyvä, paha nettipokeri - Laadullinen analyysi nettipokerin kokemuksellisesta kulutuksesta
Rutanen, Katri (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä saa kuluttajan pelaamaan nettipokeria. Fenomenologis-hermeneuttiselle tieteenfilosofialle ominaisella tavalla pyritään tulkinnan kautta lisäämään ymmärrystä nettipokerin kuluttamisen syistä. Tutkielmaa ohjaa kuluttajan kokemuksellisen kuluttamisen näkökulma.
Tutkielma lähestyy aihetta rakentamalla esiymmärrystä kokemuksellisesta kulutuksesta. Kokemuksellisessa kuluttamisessa esille nousee kuluttamisen kokonaisvaltaisuus ja kulutuksesta saatavat arvot sekä motiivit, jotka ohjaavat kulutusta. Nettipokeripeli liitetään osaksi laajempaa pelaamisen kontekstia, jolloin teoreettisessa viitekehyksessä yhdistetään sekä pelitutkimuksen että kokemuksellisen kulutuksen tutkimuskentän aineksia.
Tutkimusaineisto koostuu narratiiveista, joiden päähenkilöinä nettipokerin pelaajat itse esiintyvät. Kertomuksia tarkastellaan sisällönanalyysin viitoittamana. Aineistosta pyritään kokemusten ääripäiden kautta löytämään syitä nettipokerin kulutukseen. Narratiivit paljastavat nettipokerin kokemusten subjektiivisuuden ja arvojen ristiriitaisuuden. Tutkimus osoittaa nettipokerin kulutuskokemuksesta saatavan niin hedonistisia arvoja kuin utilitaristisia hyötyjä. Pelaamisen elinkaaren aikana pelaajan motiivit pelata nettipokeria muuttuvat. Tutkimus lisää ymmärrystä nettipokerin kulutuksen elinkaaren kehittymisestä – sen aloittamisesta viimeiseen pelikertaan.
Tutkielma lähestyy aihetta rakentamalla esiymmärrystä kokemuksellisesta kulutuksesta. Kokemuksellisessa kuluttamisessa esille nousee kuluttamisen kokonaisvaltaisuus ja kulutuksesta saatavat arvot sekä motiivit, jotka ohjaavat kulutusta. Nettipokeripeli liitetään osaksi laajempaa pelaamisen kontekstia, jolloin teoreettisessa viitekehyksessä yhdistetään sekä pelitutkimuksen että kokemuksellisen kulutuksen tutkimuskentän aineksia.
Tutkimusaineisto koostuu narratiiveista, joiden päähenkilöinä nettipokerin pelaajat itse esiintyvät. Kertomuksia tarkastellaan sisällönanalyysin viitoittamana. Aineistosta pyritään kokemusten ääripäiden kautta löytämään syitä nettipokerin kulutukseen. Narratiivit paljastavat nettipokerin kokemusten subjektiivisuuden ja arvojen ristiriitaisuuden. Tutkimus osoittaa nettipokerin kulutuskokemuksesta saatavan niin hedonistisia arvoja kuin utilitaristisia hyötyjä. Pelaamisen elinkaaren aikana pelaajan motiivit pelata nettipokeria muuttuvat. Tutkimus lisää ymmärrystä nettipokerin kulutuksen elinkaaren kehittymisestä – sen aloittamisesta viimeiseen pelikertaan.