Tieto- ja viestintätekniikka peruskouluissa
Ruotsalainen, Sari (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Peruskoulun opetus ei vastaa nyky-yhteiskunnassa vaadittavia taitoja. Useassa Euroopan maassa on aloitettu tieto- ja viestintätekniikan opetus peruskouluissa jo vuosia sitten. Jokaisella EU-maalla on omat tietotekniikkastrategiansa, joita maat toteuttavat. Suomessa uuden opetussuunnitelman mukainen tieto- ja viestintätekniikan opetus aloitettiin peruskouluissa syksyllä 2016. Tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotto kouluopetuksessa asettaa opettajille uusia haasteita. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten opettajat käyttävät tietotekniikkaa opetuksessa, ja millaisia haasteita he työssään kokevat. Tutkimukseen mukaan valikoituivat Suomi, Norja, Viro ja Britannia.
Tutkimuksessa käytettiin Euroopan komission keräämää valmista tutkimusaineistoa. Kysely oli suoritettu Survey-tutkimuksella. Tutkimusaineisto oli kerätty internetkyselylomakkeella. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin Suomen osalta Opeka-tilastoa. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus analysoimalla kyselyistä saadut aineistot. Tutkimuksessa keskityttiin peruskoulujen alaluokkien opettajien tietoihin, asenteisiin ja haasteisiin koskien tieto- ja viestintätekniikkaa.
Suomessa tieto- ja viestintätekniikan puuttuminen peruskoulun opetussuunnitelmasta oli havaittavissa myös tutkimuksessa. Euroopan komission tekemän tutkimuksen aineistoa analysoimalla voitiin nähdä Suomen olevan EU:n keskitasoa tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa. Monilta osin Suomi on huomattavasti jäljessä tutkielman vertailumaina oleviin Britanniaan, Norjaan ja Viroon verrattuna. Suomessa ei ole ollut selkeää linjaa peruskoulun tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa. Uusi opetussuunnitelma saattaa kohentaa Suomen peruskoulujen tieto- ja viestintätekniikan kehittymistä.
Tutkimuksessa käytettiin Euroopan komission keräämää valmista tutkimusaineistoa. Kysely oli suoritettu Survey-tutkimuksella. Tutkimusaineisto oli kerätty internetkyselylomakkeella. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin Suomen osalta Opeka-tilastoa. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus analysoimalla kyselyistä saadut aineistot. Tutkimuksessa keskityttiin peruskoulujen alaluokkien opettajien tietoihin, asenteisiin ja haasteisiin koskien tieto- ja viestintätekniikkaa.
Suomessa tieto- ja viestintätekniikan puuttuminen peruskoulun opetussuunnitelmasta oli havaittavissa myös tutkimuksessa. Euroopan komission tekemän tutkimuksen aineistoa analysoimalla voitiin nähdä Suomen olevan EU:n keskitasoa tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa. Monilta osin Suomi on huomattavasti jäljessä tutkielman vertailumaina oleviin Britanniaan, Norjaan ja Viroon verrattuna. Suomessa ei ole ollut selkeää linjaa peruskoulun tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa. Uusi opetussuunnitelma saattaa kohentaa Suomen peruskoulujen tieto- ja viestintätekniikan kehittymistä.