Tulosjulkistusanomalia ja momentum Suomen osakemarkkinoilla
Ruokola, Jukka (2011)
Ruokola, Jukka
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tulosjulkistusanomalian ja momentumin olemassaolo Suomalaisilla osakemarkkinoilla. Toiseksi selvitetään kuinka suuri osa anomalioita hyödyntävien strategian tuotoista tulosjulkistuksen yhteydessä. Kolmannessa vaiheessa tutkitaan, onko yllättävällä tulosjulkistuksella ja lyhyen ajan tuottojen jatkumolla vaikutusta osaketuottoihin. Lopuksi tutkitaan onko momentum ilmentymä tulosjulkistusanomaliasta. Tulosjulkistusanomalialla tarkoitetaan sitä, että yritykset jotka raportoivat yllättävän positiivisen tuloksen, tuottavat lyhyellä aikavälillä paremmin kuin negatiivisen tuloksen tehneet yritykset. Momentumilla tarkoitetaan lyhyen ajan tuottojen jatkumoa.
Anomalioita hyödyntävien strategioiden tuottojen havaitsemiseen käytetään Jegadeeshin ja Titmanin (1993) portfoliolähestymistapaa, jossa jokaisena kuukautena osakkeista muodostetaan 6 kuukauden tarkkailuperiodin tai yllättävän tulosjulkistuksen mukaan voittaja- ja häviäjäportfolio. Portfolioiden menestystä tarkkaillaan 1,3,6,9 ja 12 kuukauden pitoperiodien ajan. Portfolioiden tuottoja kontrolloidaan Fama ja French (1993) kolmen faktorin mallilla, jotta pystytään selvittämään onko portfolioiden tuotot kompensaatiota riskistä. Toisessa osassa tutkitaan portfolioiden epänormaaleja tuottoja tulosjulkistuksen yhteydessä tapahtumatutkimus-menetelmällä. Tekijöiden vaikutusta osaketuottoihin tutkitaan regressioanalyysillä. Lopuksi portfolioiden tuottoja kontrolloidaan kolmen faktorin kanssa lisättynä tulosjulkistus- tai momentum-faktori, jonka avulla havaitaan selittääkö tulosjulkistusanomalia momentumin. Tutkimusaineisto kostuu 60 Helsingin arvopaperipörssissä olevasta osakkeesta. Tutkimusperiodi on kesäkuusta 2003 kesäkuuhun 2008.
Tulokset osoittavat tulosjulkistusanomalian ja momentumin olemassaolon. Suurin osa strategioiden tuotoista muodostui positiivisen portfolion tuotoista. Sijoittamalla pelkästään voittajaportfolioon antaa paremman lopputuloksen sillä häviäjäportfolioiden tuotot eivät ole negatiiviset, joten lyhyeksi myynnistä ei saavuteta hyötyä. Tutkimuksessa havaitaan strategioiden tuottojen muodostuvan seuraavan tulosjulkistuksen yhteydessä strategian muodostamisesta. Voittajaportfolioiden riskikorjatut tuotot olivat korkeammat kuin häviäjillä. Molemmat tekijät, yllättävä tulosjulkistus ja lyhyen ajan tuottojen jatkumo vaikuttavat tuleviin tuottoihin. Tärkein havainto oli, että momentum-portfolioiden tuotot selittyivät kolmen faktorin mallilla lisättynä tulosjulkistus-faktori. Tulos osoitti tulosjulkistusanomalian olevan ohjaava tekijä momentumille.
Anomalioita hyödyntävien strategioiden tuottojen havaitsemiseen käytetään Jegadeeshin ja Titmanin (1993) portfoliolähestymistapaa, jossa jokaisena kuukautena osakkeista muodostetaan 6 kuukauden tarkkailuperiodin tai yllättävän tulosjulkistuksen mukaan voittaja- ja häviäjäportfolio. Portfolioiden menestystä tarkkaillaan 1,3,6,9 ja 12 kuukauden pitoperiodien ajan. Portfolioiden tuottoja kontrolloidaan Fama ja French (1993) kolmen faktorin mallilla, jotta pystytään selvittämään onko portfolioiden tuotot kompensaatiota riskistä. Toisessa osassa tutkitaan portfolioiden epänormaaleja tuottoja tulosjulkistuksen yhteydessä tapahtumatutkimus-menetelmällä. Tekijöiden vaikutusta osaketuottoihin tutkitaan regressioanalyysillä. Lopuksi portfolioiden tuottoja kontrolloidaan kolmen faktorin kanssa lisättynä tulosjulkistus- tai momentum-faktori, jonka avulla havaitaan selittääkö tulosjulkistusanomalia momentumin. Tutkimusaineisto kostuu 60 Helsingin arvopaperipörssissä olevasta osakkeesta. Tutkimusperiodi on kesäkuusta 2003 kesäkuuhun 2008.
Tulokset osoittavat tulosjulkistusanomalian ja momentumin olemassaolon. Suurin osa strategioiden tuotoista muodostui positiivisen portfolion tuotoista. Sijoittamalla pelkästään voittajaportfolioon antaa paremman lopputuloksen sillä häviäjäportfolioiden tuotot eivät ole negatiiviset, joten lyhyeksi myynnistä ei saavuteta hyötyä. Tutkimuksessa havaitaan strategioiden tuottojen muodostuvan seuraavan tulosjulkistuksen yhteydessä strategian muodostamisesta. Voittajaportfolioiden riskikorjatut tuotot olivat korkeammat kuin häviäjillä. Molemmat tekijät, yllättävä tulosjulkistus ja lyhyen ajan tuottojen jatkumo vaikuttavat tuleviin tuottoihin. Tärkein havainto oli, että momentum-portfolioiden tuotot selittyivät kolmen faktorin mallilla lisättynä tulosjulkistus-faktori. Tulos osoitti tulosjulkistusanomalian olevan ohjaava tekijä momentumille.