Muotibrändien maailma nykykuluttajan silmin - Miten kuluttajat ryhmittelevät muotibrändejä?
Aalto, Sina (2011)
Aalto, Sina
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on luoda ymmärrystä siitä, miten vaatemuotibrändit ja erityisesti uuden luksuksen vaatemuotibrändit kategorisoituvat kuluttajien mielessä. Muodin maailma on ollut suurien muutoksien alla viimeisten vuosikymmenien aikana, jonka ansiosta rajat muodin erilaisten kategorioiden välillä ovat häilyneet.
Tutkielma lähestyy aihetta luomalla esiymmärrystä muodin maailman rakentumisesta. Työn teoreettisen osuuden alussa käsiteltiin erilaisia tapoja kategorisoida muotibrändejä. Ymmärrystä muodin maailmasta pyrittiin syventämään tutkimalla muotiin liitettäviä merkityksiä ja tapoja, joilla kuluttajat kategorisoivat erilaisia brändejä mielessään.
Tutkimuksessa käytettiin kuvakollaasi-menetelmää, joka toteutettiin ryhmäkeskustelujen yhteydessä. Ryhmäkeskusteluihin valittiin muodista kiinnostuneita nuoria aikuisia. Osallistujat saivat tehtäväkseen muodostaa yksilötyöskentelynä annetuista muotibrändikuvista kaksi kuvakollaasia. Aineiston avulla pyrittiin ymmärtämään minkälaisia ominaispiirteitä ja merkityksiä kuluttajat liittivät vaatemuotibrändeihin ja erityisesti uuden luksuksen vaatemuotibrändeihin sekä millä perusteella niiden kategorisointi tapahtui kuluttajien keskuudessa.
Kollaasimenetelmän avulla onnistuttiin hyvin nostamaan esiin, miten osallistujat näkivät selkeitä eroja erilaisten muotibrändien kesken. Osallistujien muodin maailma rakentui erilaisista muotibrändeistä, joita he arvioivat ja ryhmittelivät esimerkiksi niiden hinnan, laadun, käyttöiän, trendikkyyden, saatavuuden ja arvon avulla. Osallistujat suosivat kalliimpien ja halvempien brändien yhdistelyä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uuden luksuksen potentiaaliseen kohderyhmään kuuluvat muodista kiinnostuneet nuoret aikuiset havaitsevat ja osaavat ryhmitellä muotibrändejä markkinoijan haluamiin kategorioihin.
Tutkielma lähestyy aihetta luomalla esiymmärrystä muodin maailman rakentumisesta. Työn teoreettisen osuuden alussa käsiteltiin erilaisia tapoja kategorisoida muotibrändejä. Ymmärrystä muodin maailmasta pyrittiin syventämään tutkimalla muotiin liitettäviä merkityksiä ja tapoja, joilla kuluttajat kategorisoivat erilaisia brändejä mielessään.
Tutkimuksessa käytettiin kuvakollaasi-menetelmää, joka toteutettiin ryhmäkeskustelujen yhteydessä. Ryhmäkeskusteluihin valittiin muodista kiinnostuneita nuoria aikuisia. Osallistujat saivat tehtäväkseen muodostaa yksilötyöskentelynä annetuista muotibrändikuvista kaksi kuvakollaasia. Aineiston avulla pyrittiin ymmärtämään minkälaisia ominaispiirteitä ja merkityksiä kuluttajat liittivät vaatemuotibrändeihin ja erityisesti uuden luksuksen vaatemuotibrändeihin sekä millä perusteella niiden kategorisointi tapahtui kuluttajien keskuudessa.
Kollaasimenetelmän avulla onnistuttiin hyvin nostamaan esiin, miten osallistujat näkivät selkeitä eroja erilaisten muotibrändien kesken. Osallistujien muodin maailma rakentui erilaisista muotibrändeistä, joita he arvioivat ja ryhmittelivät esimerkiksi niiden hinnan, laadun, käyttöiän, trendikkyyden, saatavuuden ja arvon avulla. Osallistujat suosivat kalliimpien ja halvempien brändien yhdistelyä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uuden luksuksen potentiaaliseen kohderyhmään kuuluvat muodista kiinnostuneet nuoret aikuiset havaitsevat ja osaavat ryhmitellä muotibrändejä markkinoijan haluamiin kategorioihin.