Reaaliaikaisten verkkosovellusten käytettävyys. Tapaustutkimuksena: Skype.
Roos, Anna (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yhteydenpito Internetin ilmaisten puhelupalveluiden kautta on lisääntynyt viime vuosina johtuen muun muassa globalisaatiosta sekä etätöiden ja työmatkailun lisääntymisestä. Internetin ilmaiset puhelupalvelut kuuluvat reaaliaikaisiin verkkosovelluksiin, joita ovat sellaiset sovellukset, joilla on jonkinlaisia aikarajoitteita prosessien ja tehtävien suorittamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käytettävyyshaasteita reaaliaikaisiin verkkosovelluksiin liittyy. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus ja sen tutkimuskohteena on Skype Internet-puhelupalvelu, joka kuuluu ei-kriittisiin reaaliaikaisiin sovelluksiin. Keskeisintä on selvittää sisältääkö Skype käyttäjän kannalta vakavia käytettävyysongelmia ja miten helppokäyttöinen sovellus todellisuudessa on. Reaaliaikaisten verkkosovellusten joukosta tutkimuksen kohteeksi valittiin Skype, sillä se on käyttäjämäärältään maailman suosituin ilmainen Internet-puhelupalvelu. Syyskuussa 2011 Skypeen oli rekisteröitynyt 663 miljoonaa käyttäjää ja tällä hetkellä luku on jo yli 700 miljoonaa.
Tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä on kolme: heuristinen arviointi, käyttäjätestaus ja käyttäjäkysely. Heuristinen arviointi suoritettiin tutkimalla sovellusta ja muodostamalla mielipide siitä mikä käyttöliittymässä toimii ja mikä ei. Käytettävyystestissä käyttöliittymälle mahdollisimman sopivaa kohderyhmää edustavat testihenkilöt suorittivat sarjan etukäteen määrättyjä tehtäviä. Testin jälkeen suoritettiin käyttäjäkysely, jotta saataisiin lisätietoa käyttäjän ajatteluprosessista ja mielikuvista.
Tutkimuksen lopputuloksista voidaan päätellä, että kokonaisuutena Skype on helppokäyttöinen, helposti opittava ja houkutteleva sovellus. Skypestä löytyi kuitenkin kaksi vakavaa käytettävyysongelmaa ja koehenkilöt eivät käyttäisi Skypeä ensisijaisena kontaktivälineenä. Tutkimus osoitti, että yleisesti Skypen käytettävyys on hyvällä tasolla, mutta jotta sitä käytettäisiin ensisijaisena kontaktivälineenä, tulisi sen toimintoja kehittää edelleen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käytettävyyshaasteita reaaliaikaisiin verkkosovelluksiin liittyy. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus ja sen tutkimuskohteena on Skype Internet-puhelupalvelu, joka kuuluu ei-kriittisiin reaaliaikaisiin sovelluksiin. Keskeisintä on selvittää sisältääkö Skype käyttäjän kannalta vakavia käytettävyysongelmia ja miten helppokäyttöinen sovellus todellisuudessa on. Reaaliaikaisten verkkosovellusten joukosta tutkimuksen kohteeksi valittiin Skype, sillä se on käyttäjämäärältään maailman suosituin ilmainen Internet-puhelupalvelu. Syyskuussa 2011 Skypeen oli rekisteröitynyt 663 miljoonaa käyttäjää ja tällä hetkellä luku on jo yli 700 miljoonaa.
Tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä on kolme: heuristinen arviointi, käyttäjätestaus ja käyttäjäkysely. Heuristinen arviointi suoritettiin tutkimalla sovellusta ja muodostamalla mielipide siitä mikä käyttöliittymässä toimii ja mikä ei. Käytettävyystestissä käyttöliittymälle mahdollisimman sopivaa kohderyhmää edustavat testihenkilöt suorittivat sarjan etukäteen määrättyjä tehtäviä. Testin jälkeen suoritettiin käyttäjäkysely, jotta saataisiin lisätietoa käyttäjän ajatteluprosessista ja mielikuvista.
Tutkimuksen lopputuloksista voidaan päätellä, että kokonaisuutena Skype on helppokäyttöinen, helposti opittava ja houkutteleva sovellus. Skypestä löytyi kuitenkin kaksi vakavaa käytettävyysongelmaa ja koehenkilöt eivät käyttäisi Skypeä ensisijaisena kontaktivälineenä. Tutkimus osoitti, että yleisesti Skypen käytettävyys on hyvällä tasolla, mutta jotta sitä käytettäisiin ensisijaisena kontaktivälineenä, tulisi sen toimintoja kehittää edelleen.