Tapaustutkimus korkean teknologian markkinoinnista Turun seudun ohjelmisto- ja Internet- alojen yrityksissä
Rohila, Jukka (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on kertoa miten ja miksi Turun seudun ohjelmisto- ja Internet- alojen yritykset tekevät korkean teknologian markkinointia. Tavoitteen saavuttamiseksi ensimmäisenä tutkimuksessa laadittiin kuvaus, joka vastasi kysymykseen miten. Kun ensimmäiseen kysymykseen oli saatu vastaus, rakennettiin selitys, joka antoi vastauksen kysymykseen miksi.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena käyttämällä Yin:n määritelmää tapaustutkimukselle. Tutkimus tehtiin yhtenä tapauksena ja analysoinnin muotona käytettiin sisäisiä yksikköjä. Todisteet tutkimusta varten kerättiin yrityshaastattelujen, kyselyn ja kotisivututkimuksen muodossa. Todisteita käytettiin yhdessä muodostamaan ja kattamaan kuva tutkimuksen kohteena olleesta aiheesta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvaus alueen yritysten markkinoinnista. Kuvauksen päähavainto oli, etteivät alueen yritykset tee markkinointityötä järjestelmällisesti. Tehty markkinointi rakentuu enemmän omalle päättelylle ja kokemukselle kuin teorialle ja rakennetuille kehysverkoille. Selitykseksi markkinoinnin teolle, kuvatulla tavalla, saatiin yritysten kokema tarve markkinoinnille. Tarpeen osatekijöiksi löydettiin yrityksen koko ja taloudellinen tilanne. Nämä tekijät pääsääntöisesti selittivät miksi yritys teki markkinointia tekemällään tavalla.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena käyttämällä Yin:n määritelmää tapaustutkimukselle. Tutkimus tehtiin yhtenä tapauksena ja analysoinnin muotona käytettiin sisäisiä yksikköjä. Todisteet tutkimusta varten kerättiin yrityshaastattelujen, kyselyn ja kotisivututkimuksen muodossa. Todisteita käytettiin yhdessä muodostamaan ja kattamaan kuva tutkimuksen kohteena olleesta aiheesta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvaus alueen yritysten markkinoinnista. Kuvauksen päähavainto oli, etteivät alueen yritykset tee markkinointityötä järjestelmällisesti. Tehty markkinointi rakentuu enemmän omalle päättelylle ja kokemukselle kuin teorialle ja rakennetuille kehysverkoille. Selitykseksi markkinoinnin teolle, kuvatulla tavalla, saatiin yritysten kokema tarve markkinoinnille. Tarpeen osatekijöiksi löydettiin yrityksen koko ja taloudellinen tilanne. Nämä tekijät pääsääntöisesti selittivät miksi yritys teki markkinointia tekemällään tavalla.