Asiakaskannattavuusanalyysin vaikutus yrityksen kannattavuuteen
Rissanen, Juha (2014)
Rissanen, Juha
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Asiakkaat sitovat yrityksen resursseja kukin eri tavalla. Tilausten koko ja määrä, tilauksen tekotapa, myyntihenkilöstön kuormitus ja monet muut seikat voivat vaihdella hyvinkin paljon asiakkaittain. Edellä kuvattu eriasteinen resurssien käyttö johtaa eri asiakaskannattavuuden tasoihin. Asiakaskannattavuusanalyysin tarkoituksena on kohdentaa tuotot ja kustannukset asiakasryhmille tai yksittäisille asiakkaille siten että niiden kannattavuus saadaan selville.
Tässä tutkielmassa selvitettiin asiakaskannattavuusanalyysin vaikutusta yrityksen kannattavuuteen. Aikaisemmat asiakaskannattavuutta käsittelevät tutkimukset ovat lähinnä case-tyyppisiä, jolloin ne eivät kerro kuinka suuri vaikutus asiakaskannattavuusanalyysillä on yrityksen kannattavuuteen. Yrityksen kannattavuuden parantaminen on lopulta tärkein syy asiakaskannattavuuden laskentaan.
Tarkasteluun otettiin koko pääoman tuottoprosentin kehitys tutkimukseen osallistuvissa asiakaskannattavuusanalyysiä käyttävissä yrityksissä. Lisäksi yrityksiä pyydettiin subjektiivisesti arvioimaan asiakaskannattavuusanalyysillä saavutettuja hyötyjä ja kannattavuuden parantumista. Tilastollisina menetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakaskannattavuusanalyysillä on positiivinen vaikutus koko pääoman tuottoprosenttiin käyttöönottovuotta seuraavina kahtena vuotena. Lisäksi analyysin hyödyntämiskeinot vaikuttivat siihen, miten kannattavuuden koettiin parantuneen. Mitä paremmin yritykset onnistuivat analyysin avulla prosessien tehostamisessa ja resurssien ja markkinoiden uudelleensuuntaamisessa, sitä enemmän koettiin kannattavuuden parantuneen.
Tässä tutkielmassa selvitettiin asiakaskannattavuusanalyysin vaikutusta yrityksen kannattavuuteen. Aikaisemmat asiakaskannattavuutta käsittelevät tutkimukset ovat lähinnä case-tyyppisiä, jolloin ne eivät kerro kuinka suuri vaikutus asiakaskannattavuusanalyysillä on yrityksen kannattavuuteen. Yrityksen kannattavuuden parantaminen on lopulta tärkein syy asiakaskannattavuuden laskentaan.
Tarkasteluun otettiin koko pääoman tuottoprosentin kehitys tutkimukseen osallistuvissa asiakaskannattavuusanalyysiä käyttävissä yrityksissä. Lisäksi yrityksiä pyydettiin subjektiivisesti arvioimaan asiakaskannattavuusanalyysillä saavutettuja hyötyjä ja kannattavuuden parantumista. Tilastollisina menetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan asiakaskannattavuusanalyysillä on positiivinen vaikutus koko pääoman tuottoprosenttiin käyttöönottovuotta seuraavina kahtena vuotena. Lisäksi analyysin hyödyntämiskeinot vaikuttivat siihen, miten kannattavuuden koettiin parantuneen. Mitä paremmin yritykset onnistuivat analyysin avulla prosessien tehostamisessa ja resurssien ja markkinoiden uudelleensuuntaamisessa, sitä enemmän koettiin kannattavuuden parantuneen.