Monikansallisten ja riippumattomien levy-yhtiöiden toimintatavat
Eiramo, Sonja (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Musiikin markkinoita hallitsee neljä monikansallista levy-yhtiötä. Sen lisäksi alalta löytyy monia pieniä, riippumattomia yhtiöitä. Suurten ja pienten levy-yhtiöiden asetelmaa on jossain suhteessa pidetty kahtiajakautuneena ja riippumattomia yhtiöitä kilpailukykyisimpinä ja innovatiivisempina.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida suurten ja pienten levy-yhtiöiden eroja koskien liiketoiminnan perusteita. Erityisesti pyritään etsimään vastaus siihen, miten yhtiöt löytävät pitkäjänteisiä ja kestäviä sekä samalla menestyviä artistisuhteita. Ensimmäisenä tavoitteena on luoda kattava kuvaus musiikkialan liiketoiminnasta. Toisena tavoitteena on rakentaa haastattelun pohjaksi musiikkialaa koskevat teemat. Erityinen painotus on pitkäjänteisyydessä, musiikin viennissä ja liiketoimintaperiaatteissa. Liiketoimintaperiaatteita tarkastellaan erikokoisten yritysten näkökulmasta. Kolmantena tavoitteena on kuvata teemahaastatteluun valittujen neljän case-yrityksen, kahden monikansallisen ja kahden riippumattoman levy-yhtiön, kautta liiketoiminnan luonne pitäen esillä erityisesti pienten ja suurten levy-yhtiöiden oletettua eroa.
Tulosten mukaan levy-yhtiöiden liiketoimintatavoissa ei ole suuria eroja, joissakin tilanteissa ei ollenkaan. Ero monikansallisten ja riippumattomien yhtiöiden välillä kuitenkin kasvaa silloin, kun alalla vaikuttaa laskusuhdanne. Vientitoiminnan osalta yhtiöissä oli myös eroa. Monikansallisilla levy-yhtiöillä on valmiit verkostot levittää artisteja maailmalle. Se voi olla valtava mahdollisuus artistille, mutta myös hyvin jäykkä ja hidas rakenteeltaan. Riippumattomilla levy-yhtiöillä on neuvotteluvapaus ulkomaisten yhteistyökumppaneiden suhteen, joka voi jossain tilanteissa toimia kilpailuetuna pienelle yhtiölle.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida suurten ja pienten levy-yhtiöiden eroja koskien liiketoiminnan perusteita. Erityisesti pyritään etsimään vastaus siihen, miten yhtiöt löytävät pitkäjänteisiä ja kestäviä sekä samalla menestyviä artistisuhteita. Ensimmäisenä tavoitteena on luoda kattava kuvaus musiikkialan liiketoiminnasta. Toisena tavoitteena on rakentaa haastattelun pohjaksi musiikkialaa koskevat teemat. Erityinen painotus on pitkäjänteisyydessä, musiikin viennissä ja liiketoimintaperiaatteissa. Liiketoimintaperiaatteita tarkastellaan erikokoisten yritysten näkökulmasta. Kolmantena tavoitteena on kuvata teemahaastatteluun valittujen neljän case-yrityksen, kahden monikansallisen ja kahden riippumattoman levy-yhtiön, kautta liiketoiminnan luonne pitäen esillä erityisesti pienten ja suurten levy-yhtiöiden oletettua eroa.
Tulosten mukaan levy-yhtiöiden liiketoimintatavoissa ei ole suuria eroja, joissakin tilanteissa ei ollenkaan. Ero monikansallisten ja riippumattomien yhtiöiden välillä kuitenkin kasvaa silloin, kun alalla vaikuttaa laskusuhdanne. Vientitoiminnan osalta yhtiöissä oli myös eroa. Monikansallisilla levy-yhtiöillä on valmiit verkostot levittää artisteja maailmalle. Se voi olla valtava mahdollisuus artistille, mutta myös hyvin jäykkä ja hidas rakenteeltaan. Riippumattomilla levy-yhtiöillä on neuvotteluvapaus ulkomaisten yhteistyökumppaneiden suhteen, joka voi jossain tilanteissa toimia kilpailuetuna pienelle yhtiölle.