Kuvapalveluiden käytettävyys
Rintamäki, Sini-Maaria (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa arvioitiin kolmen kuvapalvelun (Ifin, Fotonetin ja Extrafilmin) käytettävyyttä. Käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten hyvin käyttäjä pystyy käyttämään sivuja ja miten hyvin hän löytää etsimänsä asiat. Käytettävyyteen tulisi kiinnittää erityisesti huomiota varsinkin silloin, kun kyseessä on palvelu, jonka tarkoituksena on myydä tuotteitaan asiakkaille ja tuottaa mahdollisimman paljon voittoa.
Teoriaosiossa käytettiin lähteinä kirjoja, internetsivuja ja lehtiä. Merkittävin alan tutkija on Jacob Nielsen, jonka useita kirjoituksia käytettiin lähteinä. Teoriaosio koostui käyttäjätestin, visuaalisuuden ja online-kyselyn teorioista.
Empiirinen tutkimus toteutettiin suorittamalla palveluille käyttäjätestit ja visuaalisuusarviointi. Lisäksi tietoa kerättiin online-kyselyn avulla, joka suoritettiin kahdelle erilaiselle kohderyhmälle (Digicamera.net –foorumin käyttäjille ja Vaasan yliopiston opiskelijoille). Online-kyselyyn saatiin 75 vastausta, joiden pohjalta muodostettiin tilastolliset arviot kuvapalveluiden käytettävyydestä. Lisäksi kohderyhmien vastauksia vertailtiin ja pohdittiin eroavaisuuksien syitä.
Tutkimuksessa löydettiin useita pieniä käytettävyysongelmia, sekä muutama isompi käytettävyyteen suuresti vaikuttava ongelma. Saatujen tietojen ja taustateorian perusteella muodostettiin suosituksia siitä, miten tutkittujen kuvapalveluiden käyttöliittymiä voisi parantaa.
Teoriaosiossa käytettiin lähteinä kirjoja, internetsivuja ja lehtiä. Merkittävin alan tutkija on Jacob Nielsen, jonka useita kirjoituksia käytettiin lähteinä. Teoriaosio koostui käyttäjätestin, visuaalisuuden ja online-kyselyn teorioista.
Empiirinen tutkimus toteutettiin suorittamalla palveluille käyttäjätestit ja visuaalisuusarviointi. Lisäksi tietoa kerättiin online-kyselyn avulla, joka suoritettiin kahdelle erilaiselle kohderyhmälle (Digicamera.net –foorumin käyttäjille ja Vaasan yliopiston opiskelijoille). Online-kyselyyn saatiin 75 vastausta, joiden pohjalta muodostettiin tilastolliset arviot kuvapalveluiden käytettävyydestä. Lisäksi kohderyhmien vastauksia vertailtiin ja pohdittiin eroavaisuuksien syitä.
Tutkimuksessa löydettiin useita pieniä käytettävyysongelmia, sekä muutama isompi käytettävyyteen suuresti vaikuttava ongelma. Saatujen tietojen ja taustateorian perusteella muodostettiin suosituksia siitä, miten tutkittujen kuvapalveluiden käyttöliittymiä voisi parantaa.