”Netti on nopea ja helppo, lehti herättää kiinnostuksen”. Viestinnän yhtenäisyys monimediaisessa ympäristössä
Rintala, Anne (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Dermoshopin erilaisten, rinnakkain elävien julkaisukanavien yhtenäisyyttä. Tutkimuskohteena on Dermoshopin monikanavainen viestintä. Tutkimuskysymyksiä ovat, miten viestinnän yhtenäisyys näkyy asiakaslehdessä ja verkkosivuilla sekä miten asiakkaat käyttävät asiakaslehteä ja verkkosivuja.
Tutkimuksen aineisto koostuu kolmesta osasta. Tarkasteltavana on 1) yhden myyntikauden, tässä tapauksessa tammi-helmikuun 2015, paperinen asiakaslehti, 2) yrityksen verkkosivut ja 3) Dermoshopin asiakkaille toteutettu kysely.
Tutkimuskysymyksiin vastataan sekä aineistolähtöisen että teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysi toimii keinona teemoitella ja luokitella aineistoa. Tutkimuksessa aineistoa peilataan Dermoshopin viestinnän perusperiaatteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu integroidun markkinointiviestinnän, yleisötutkimuksen ja monimediaisuuden teoriasta.
Tutkimuksessa selvisi, että viestinnän yhtenäisyys näkyy asiakaslehdessä perusperiaatteina. Viestintä ei kuitenkaan ole täysin yhtenäistä, vaan julkaisukanavien erot ovat nähtävissä. Asiakkaat käyttävät lehteä ja verkkosivuja usein rinnakkain ja niillä on eriytyneitä tehtäviä. Vain pieni osa asiakkaista käyttää enää pelkästään paperilehteä tilaamiseen, mutta suurin osa hyödyntää sitä silti verkkosivujen rinnalla. Asiakaslehteä käytetään esimerkiksi tuotteisiin tutustumiseen, minkä jälkeen ne tilataan verkosta.
Tutkimuksen aineisto koostuu kolmesta osasta. Tarkasteltavana on 1) yhden myyntikauden, tässä tapauksessa tammi-helmikuun 2015, paperinen asiakaslehti, 2) yrityksen verkkosivut ja 3) Dermoshopin asiakkaille toteutettu kysely.
Tutkimuskysymyksiin vastataan sekä aineistolähtöisen että teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysi toimii keinona teemoitella ja luokitella aineistoa. Tutkimuksessa aineistoa peilataan Dermoshopin viestinnän perusperiaatteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu integroidun markkinointiviestinnän, yleisötutkimuksen ja monimediaisuuden teoriasta.
Tutkimuksessa selvisi, että viestinnän yhtenäisyys näkyy asiakaslehdessä perusperiaatteina. Viestintä ei kuitenkaan ole täysin yhtenäistä, vaan julkaisukanavien erot ovat nähtävissä. Asiakkaat käyttävät lehteä ja verkkosivuja usein rinnakkain ja niillä on eriytyneitä tehtäviä. Vain pieni osa asiakkaista käyttää enää pelkästään paperilehteä tilaamiseen, mutta suurin osa hyödyntää sitä silti verkkosivujen rinnalla. Asiakaslehteä käytetään esimerkiksi tuotteisiin tutustumiseen, minkä jälkeen ne tilataan verkosta.