Syvenevä sponsorisuhde markkinointiviestinnän integroinnissa - kehittämiskohteena Veikkausliiga
Rinta-Kanto, Ilkka (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten Veikkausliiga on onnistunut kehittämään integroitua markkinointiviestintäänsä. Tavoitteina oli 1. kehittää integroidulle markkinointiviestinnälle ja sponsoroinnille viitekehysmalli, 2. analysoida, miten Veikkausliiga pystyy luomaan lisäarvoa sponsoreille, 3. kuvata, miten Veikkausliiga pystyy kehittämään ottelutapahtumien markkinointiviestintää ja syventämään yhteistyötä sponsorien kanssa, 4. analysoida, kuinka Veikkausliiga voi integroida yhteiset markkinointitoimenpiteet osaksi sen integroitua markkinointiviestintää.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla Veikkausliigan ja neljän sponsorin vastuuhenkilöitä. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimuksen teoriassa esitettiin ottelutapahtuman erityispiirteiden, integroidun markkinointiviestinnän ja sponsoroinnin kirjallisuutta. Teorian pohjalta laadittiin viitekehys tutkielmalle ja haastattelulomakkeet.
Tutkimuksen empiriassa selvitettiin, miten Veikkausliiga on toteuttanut markkinointiviestintäänsä ja miten sponsorisuhteita on hallittu. Lisäksi haastateltiin Veikkausliigan neljän sponsorin vastuuhenkilöitä ja selvitettiin, miten he näkevät yhteistyön kehittämisen ja mahdollisuudet. Tuloksissa kehitettävää löytyi integroidun markkinointiviestinnän osalta ja miten sponsorisuhteet integroidaan osaksi kokonaisuutta. Onnistumisia löytyi myös Soneran sponsorisuhteesta, jota voidaan benchmarkata muihin suhteisiin. Tulosten pohjalta laadittiin integroidun markkinointiviestinnän ja sponsorisuhteiden kehittämisen johtamismalli.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla Veikkausliigan ja neljän sponsorin vastuuhenkilöitä. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimuksen teoriassa esitettiin ottelutapahtuman erityispiirteiden, integroidun markkinointiviestinnän ja sponsoroinnin kirjallisuutta. Teorian pohjalta laadittiin viitekehys tutkielmalle ja haastattelulomakkeet.
Tutkimuksen empiriassa selvitettiin, miten Veikkausliiga on toteuttanut markkinointiviestintäänsä ja miten sponsorisuhteita on hallittu. Lisäksi haastateltiin Veikkausliigan neljän sponsorin vastuuhenkilöitä ja selvitettiin, miten he näkevät yhteistyön kehittämisen ja mahdollisuudet. Tuloksissa kehitettävää löytyi integroidun markkinointiviestinnän osalta ja miten sponsorisuhteet integroidaan osaksi kokonaisuutta. Onnistumisia löytyi myös Soneran sponsorisuhteesta, jota voidaan benchmarkata muihin suhteisiin. Tulosten pohjalta laadittiin integroidun markkinointiviestinnän ja sponsorisuhteiden kehittämisen johtamismalli.