Vikaraportointiprosessin ja korjaavien toimenpiteiden analysointi ja kehittäminen
Rinta, Suvi-Kristiina (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli analysoida koeajon ja jälkitöiden vikaraportointiprosessin ja korjaavien toimenpiteiden nykytila ja haasteet Wärtsilä Finland Delivery Centre Vaasan 32 tuotetehtaalla. Tämän lisäksi tavoitteena oli kartoittaa vikaraportointiprosessiin ja korjaavien toimenpiteiden kehittämismahdollisuuksia. Tutkielma on tehty toiminta-analyyttisella tutkimusotteella.
Poikkeamien hallinta ja niihin liittyvän tiedonkulun tehokkuus on yksi organisaation laadunhallinnan kulmakivistä. Vikaraportointiprosessissa tehokkuus perustuu tiedon luotettavuuteen, käyttökelpoisuuteen, tiedon kulun nopeuteen ja saatavuuteen. Poikkeamien korjausta varten organisaatiolla täytyy olla korjaavien toimenpiteiden -prosessi. Korjaavien toimenpiteiden kohdentamista helpottavat erilaiset mittaukset. Mittauksia tulee tehdä kuitenkin vain, jos voidaan määrittää niistä saatava hyöty. Mittauksilla tuleekin olla selvät tavoitteet ja kriteerit.
Haastattelujen ja vikaraportointiprosessisiin tutustumalla kävi ilmi, että prosessissa ja vikailmoituksissa oli parantamismahdollisuuksia. Vikaraportoinnin tiedon kulku ei ollut saumatonta ja tiedon tarkkuudessa oli parantamisen varaa. Korjaavat toimenpiteet kohdistuivat lähinnä poikkeamien korjaukseen, poikkeamia ehkäiseviin toimenpiteisiin ei ollut löytynyt resursseja.
Tutkielma päättyi suosituksiin, että vikailmoituksien vikapaikat ja -tyypit analysoitaisiin ja muutettaisiin kuvaamaan tarkemmin poikkeamia. Korjaavien toimenpiteiden kohdentamiseen ja analysointiin suositellaan käytettäväksi useampia laatutyökaluja sekä QT-vikaraportoinnista saatavia tuloksia.
Poikkeamien hallinta ja niihin liittyvän tiedonkulun tehokkuus on yksi organisaation laadunhallinnan kulmakivistä. Vikaraportointiprosessissa tehokkuus perustuu tiedon luotettavuuteen, käyttökelpoisuuteen, tiedon kulun nopeuteen ja saatavuuteen. Poikkeamien korjausta varten organisaatiolla täytyy olla korjaavien toimenpiteiden -prosessi. Korjaavien toimenpiteiden kohdentamista helpottavat erilaiset mittaukset. Mittauksia tulee tehdä kuitenkin vain, jos voidaan määrittää niistä saatava hyöty. Mittauksilla tuleekin olla selvät tavoitteet ja kriteerit.
Haastattelujen ja vikaraportointiprosessisiin tutustumalla kävi ilmi, että prosessissa ja vikailmoituksissa oli parantamismahdollisuuksia. Vikaraportoinnin tiedon kulku ei ollut saumatonta ja tiedon tarkkuudessa oli parantamisen varaa. Korjaavat toimenpiteet kohdistuivat lähinnä poikkeamien korjaukseen, poikkeamia ehkäiseviin toimenpiteisiin ei ollut löytynyt resursseja.
Tutkielma päättyi suosituksiin, että vikailmoituksien vikapaikat ja -tyypit analysoitaisiin ja muutettaisiin kuvaamaan tarkemmin poikkeamia. Korjaavien toimenpiteiden kohdentamiseen ja analysointiin suositellaan käytettäväksi useampia laatutyökaluja sekä QT-vikaraportoinnista saatavia tuloksia.